vrijdag 26 januari 2007

Wederzijds Respect

Een Belangrijk Onderwerp Voor God
Hopelijk heb ik de fast food junkies niet afgeschrokken met een boek als Respectfully Yours. Ok, ik geef toe, de 7-stappen-naar-geluk-en-success boeken doen het goed, maar daar gaat dit echt niet over. Geen voorgekauwd voedsel, geen snelle hap. Er wordt van de lezer verwacht dat ie aan het werk gaat; dus laten we maar eens beginnen.
In Respectfully Yours kijken we naar het wederzijds respect tussen ouders en kinderen. Misschien denk je: ja, lekker belangrijk. Wat heeft dat nou te maken met geestelijke groei of het veranderen van mijn denken. Hoe kan ik m'n dagelijks leven aangenamer maken of zelfs de wereld verbeteren door m'n ouders te respecteren of aardig te zijn voor m'n kinderen? Dat lijkt een miniscule actie op het wrede wereld niveau. Tsja, misschien lijkt het een miniscule actie voor jou, maar voor God is het uiterst belangrijk. Daarom komt hij voor op het favoriete lijstje uit de bijbel, de Tien Geboden.
Wellicht heb je ergens gehoord dat de Tien Geboden uit de tijd en achterhaald zijn. Denk daar nog maar eens over na! Als Jezus zelf zegt, Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen (Matteus 5:17) wie zijn wij dan om te denken dat we ze wel af kunnen schaffen? Dat gaat regelrecht tegen Zijn woorden in! Jezus kwam om ze te vervullen. Als volgelingen van Hem moeten we hetzelfde doen, we kunnen niet anders. Iedere keer als we handelen in liefde, vervullen we de wet, want de wet vindt zijn vervulling in de liefde (Romeinen 13:10).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten