dinsdag 30 december 2008

Wees waakzaam!

Over tijden en seizoenen
Soms heb ik het gevoel dat het einde van weer een jaar opeens voor de deur staat. Het lijkt wel of de tijd sneller gaat naarmate oudejaarsdag naderbij komt. Ik moet daarbij denken aan de hardloper die zijn pas versnelt als de finish in zicht is. Persoonlijk kijk ik graag terug op een jaar; wat heb ik gedaan, welke kansen heb ik gemist, waar heb ik nieuwe mensen ontmoet en wat voor nieuwe dingen heb ik geleerd. Ik vind het nog leuker om vooruit te kijken en te mijmeren: wat zal het nieuwe jaar voor me in petto hebben? Ik houd van de spanning die in de lucht hangt terwijl de klok naar het naderende einde van het eerste decennium in de 21e eeuw loopt. We leven al meer dan 2000 jaar na de geboorte van Jezus. Een geboorte die de tijd en mensheid voor altijd heeft veranderd. De kribbe heeft de menselijke geschiedenis immers verdeelt in gebeurtenissen voor en na Christus! Het was letterlijk een cruciaal punt. Jezus sprak later wel vaker over de tijden en seizoenen. In Markus 13:32-37 kunnen we het volgende lezen:

Niemand weet wanneer die dag of dat moment zal aanbreken, de engelen in de hemel niet en de Zoon niet, alleen de Vader. Pas op, wees waakzaam, want jullie weten niet wanneer die tijd zal komen. Het is als met een man die op reis ging: hij verliet zijn huis en droeg het beheer over aan zijn dienaren, die elk een eigen taak kregen, en de deurwachter gaf hij opdracht om de wacht te houden. Wees dus waakzaam, want jullie weten niet wanneer de heer des huizes komt, 's avonds, of midden in de nacht, of bij het eerste hanengekraai, of 's morgens vroeg. Laat hij jullie niet slapend aantreffen wanneer hij plotseling komt. Wat ik tegen jullie zeg, zeg ik tegen iedereen: wees waakzaam!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten