woensdag 7 oktober 2009

Hoog aanzien bij mensen

Alle dingen van aardse materiele waarde zijn onbelangrijk voor God
Wat bij mensen in hoog aanzien staat, is een gruwel in de ogen van God.
Lucas 16:15
Au! Jesus weet altijd de vinger op de zere plek te leggen! De mensen moeten versteld hebben gestaan toen Hij bovenstaande woorden sprak. Het was het einde van een lange discussie over geld en macht. De Bijbel vertelt ons niet of de menigte er over door praatte, maar ik kan me zo voorstellen dat iedereen diep in gedachten naar huis keerde; wat moesten ze met deze radicale woorden van Jezus aan? Ik geloof dat Zijn woorden vandaag de dag nog hetzelfde effect hebben: ze zetten ons tot nadenken.
Wat staat bij ons mensen eigenlijk in hoog aanzien? Opleiding, carriere, een titel, geld, een groot huis? Eigenlijk maakt het niet uit waarmee we op de proppen komen, want alle dingen van aardse materiele waarde zijn onbelangrijk voor God. Je vraagt je af waarom een mens zich afslooft om datgene te bereiken wat door mensen wordt geprezen, maar een gruwel is in de ogen van God? Natuurlijk, opleiding, carriere, geld... dat zijn allemaal gezonde onderdelen van ons leven hier op aarde, maar ze mogen nooit ons hoofddoel worden! Laat je niet meeslepen in de zucht naar roem en eer. De Bijbel leert ons in 1 Timoteus 4:7 dat we onszelf moeten oefenen in een vroom leven, want het nut van een vroom leven is grenzeloos, omdat het een belofte inhoudt voor dit leven en het leven dat komen zal. Vroom leven klinkt misschien een beetje oudbollig, maar in het engels wordt gesproken over een godly life, een leven dat God pleziert! Het is wel eens goed om onze doelstellingen opnieuw te bekijken en waar nodig aan te passen!

1 opmerking:

  1. marja ik heb veel aan jouw woorden ze zetten me aan tot het lezen van Gods woorden,dat schiet er bij mij nog al eens bij in,je weet dat ik maar heel weinig per dag kan doen,en dan gaat vaak fam.voor bij mij.ik blijf je volgen

    BeantwoordenVerwijderen