zaterdag 26 december 2009

In het begin

Over de Alpha en Omega...
In deze laatste week van 2009 bereid ik me voor op een nieuw jaar. Ik kijk liever vooruit naar een nieuw en fris begin dan te mijmeren over de gemiste kansen in het voorbije jaar. Toch is reflectie over het afgelopen jaar ook een onderdeel van mijn meditatietijd deze week. Ik heb mezelf voor 2010 een aantal doelen gesteld op het gebied van geest, ziel, en lichaam; ik zoek verder God’s duidelijke richting voor mij en mijn werk in het komende jaar en vanmorgen heb ik besloten de hele bijbel weer eens van begin tot eind door te gaan lezen, dat is namelijk enige tijd geleden. Ik heb Hem eenvoudigweg gevraagd om een frisse kijk en nieuwe openbaring voor wat Zijn woord betreft.

Ik ben vanmorgen niet verder gekomen dan Genesis 1:1 In het begin schiep God de hemel en de aarde. Hoeveel keren heb ik dat al gelezen? Ik heb me vaak afgevraagd over welk begin het hier gaat. Het begin van de mensheid? Het begin van tijd? Het begin van God’s orde? In het begin, het begin van wat...? Vandaag werd ik ineens herinnerd aan de woorden van Jezus in Openbaring 22:13 Ik ben de Alfa en Omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde. Jezus is ‘het begin’. Het begin is één van de ‘Ik ben’s’ die we door de gehele bijbel kunnen vinden. Genesis 1:1 zouden we dus ook zo kunnen lezen: In Jezus schiep God de hemel en de aarde. ‘Het begin’ is niet een bepaalde tijdsaanduiding, het is een verwijzing naar Jezus Christus zelf! Dit inzicht is zo eenvoudig en tegelijkertijd zo enorm veelomvattend, wow!
God gaf me een frisse gedachte over het eerste vers in de bijbel, een gedachte die door vele verzen in de bijbel onderschreven wordt; alles is geschapen voor Hem, door Hem en in Hem! Hier volgen een aantal verzen:
Alles is erdoor [door het Woord, dat is Jezus] ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat
(Johannes 1:3)
In hem is alles geschapen, alles in de hemel en alles op aarde, het zichtbare en het onzichtbare, vorsten en heersers, machten en krachten, alles is door hem en voor hem geschapen
(Kolossenzen 1:16)

Maar nu de tijd ten einde loopt heeft hij tot ons gesproken door zijn Zoon, die hij heeft aangewezen als enig erfgenaam en door wie hij de wereld heeft geschapen
(Hebreeen 1:2)

Is het niet fantastisch dat
1) God mijn gebed om vernieuwd inzicht ter plekke beantwoordde
2) Hij laat zien dat een tekst die zo bekend en zo uitgemolken is toch weer nieuw kan zijn en
3) Dat zijn woord een levend woord is!

Het is mijn wens dat het komende nieuwe jaar een fris en nieuw begin voor jullie mag zijn, in alle denkbare opzichten!

4 opmerkingen:

  1. ja marja ik kan dit helemaal nazeggen en ook ik ga weer eens meer in,toude testament lezen,het nieuwe trekt me altijd meer,liefs en een gezegent jaar voor jullie beiden,
    sjanie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee Sjanie, als ik in het oude testament lees zoek ik altijd de verwijzingen naar het NT op, dat werkt vaak heel verassend. Je meot dan wel een bijbel met zogenaamde 'footnotes' hebben. Maar op die manier blader je heen en weer en leer je van allebei!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Marja,

    Mooi zoals je laat zien dat de Here Jezus in alles centraal staat.
    Gisteren werden wij aangemoedigd om te bidden voor meer openbaring van ZIJN liefde in ons leven.
    Daarvan lijkt me de uitwerking even verrassend als nieuwe facetten ontdekken uit ZIJN woord, want het is dezelfde God.

    Hartelijke groeten en de shalom
    Piet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeker weten Piet, ik geloof vast dat Hij er plezier in heeft ons te verrassen!

    BeantwoordenVerwijderen