dinsdag 24 augustus 2010

God te leren kennen...

Speuren als naar een verborgen schat
Als puber was ik al dol op het bijbelboek Spreuken. Heerlijk, zo praktisch als je de dingen die daar in stonden kon uitleven. Later woonde ik op kamers in Tilburg en mijn vriendin en ik stuurden elkaar, toen nog per fysieke post, altijd kaartjes en brieven toe met een vers uit Spreuken erin. Daar moesten we dan die week op mediteren!

Het boek Spreuken begint met de uitleg over de voordelen van wijsheid. Eigenlijk moeten we hier Wijsheid met een hoofdletter W zeggen, want het gaat uiteindelijk over Christus die God's Wijsheid is (1 Corinthiers 1:24). In het tweede hoofdstuk van het boek Spreuken zien we een prachtige samenwerking tussen God en mens. Actie en nieuwsgierigheid om God te leren kennen worden daar in ons aangewakkerd. Het helpt mij altijd enorm om onze relatie tot God te vergelijken met de natuurlijke relatie tussen ouders en kinderen. Als ouders verlang je er toch naar dat je kinderen je om dingen vragen? Stel je voor dat je kind heel de dag op de bank zou liggen en maar zou afwachten wat je hem of haar in de schoot zou werpen? Dat zou geen gezonde situatie zijn. Het is een teken van een levendige relatie als je kind je vraagt: 'mama, mag ik een snoepje, mag ik buiten spelen, is het goed als ik vannacht bij zo en zo blijf slapen? Pa, waarom moet ik al om 22.00 uur thuis zijn en hoe komt het dat mijn oudere broer zoveel meer mag?' Soms zijn de antwoorden bijvoorbaat al bekend, toch wordt er zo een dialoog en dus een relatie opgebouwd. Ik denk dat het op dezelfde manier werkt tussen God en ons. Hij verlangt naar onze actie, naar ons zoeken, naar onze nieuwsgierigheid.

In Spreuken 2:1-5 staat (en ik citeer voor alle duidelijkheid uit de Groot Nieuws Bijbel):
  • luister naar wat ik te zeggen heb,
  • vergeet mijn woorden nooit.
  • Wees op wijsheid gespitst,
  • probeer alles te doorzien.
  • Roep om inzicht,
  • vraag om scherpzinnigheid!
  • Zoek ernaar al was het zilver,
  • al ging het om een verborgen schat.
Dan zul je begrijpen wat het betekent: ontzag te hebben voor de Heer; dan zul je ontdekken wat het betekent: God te leren kennen.

Dat zijn woorden waar we echt mee aan de slag kunnen. We moeten niet alleen luisteren naar het Woord, maar het ook opslaan in ons hart en onthouden! We moeten niet alleen op wijsheid gespitst zijn, maar ook echt proberen (ons best doen) om de dingen te doorzien. We mogen roepen en vragen om inzicht en scherpzinnigheid, en God zal het geven! Vers 6 vervolgt immers: Want de Heer schenkt wijsheid, van Hem ontvangen we kennis en inzicht. En als laatste de oproep om te zoeken als ware het een speurtocht naar een verborgen schat. Die zeven opdrachten vragen om actie van onze kant. Actie die beloont wordt door God zelf: dat we Hem leren kennen!!

3 opmerkingen: