vrijdag 12 november 2010

Specifiek gebed

Over effectief bidden gesproken...
Is het je wel eens overkomen dat je beloofde voor iemand te bidden en het later vergat? Mij wel, en ik baal daar dan stevig van! Ik moet eerlijk toegeven dat we het soms zo makkelijk zeggen: "ik zal voor je bidden...", maar uit ervaring weet ik dat zoiets door m'n hoofd kan schieten als ik het niet gelijk opschrijf. Het gebeurt ook wel eens dat ik er pas een week later aan denk en vaak span ik dan het paard achter de wagen.Voor iemand bidden is niet iets waar ik licht over wil denken en verder is het ook belangrijk om mijn beloften na te komen, dus ik heb me voorgenomen om
  1. zo mogelijk ter plekke met de persoon te bidden, of
  2. het verzoek op te schrijven en er later op terug te komen, of
  3. te vragen wat ik precies kan bidden, hoe ik kan bidden en waarom.
Dat laatste heb ik geleerd van de apostel Paulus die altijd erg specifiek in zijn gebeden voor anderen was. In Filippenzen 1:9-11 bijvoorbeeld zegt hij, ik bid dat uw liefde blijft groeien door inzicht en fijnzinnigheid... en hij geeft dan vervolgens aan waarom hij dat bidt. Hij verwacht resultaten van zijn smeekbede. Dat is doelgericht bidden; het zegt me zoveel meer dan het vage "ik zal voor je bidden'', alhoewel dat heel goed bedoeld kan zijn. Paulus verlangt ernaar dat de gelovigen een diepere kennis van de liefde krijgen en hij legt uit waarom,
  • zodat u kunt onderscheiden waar het op aan komt, met andere woorden dat we in alles de hoofdboodschap altijd blijven erkennen: God is liefde en de liefde zal nooit vergaan (1 Cor. 13:8)
  • zodat u op de dag van Christus zuiver en onberispelijk zal zijn en, want de liefde bedekt vele zonden (1 Petrus 4:8)
  • zodat u vol van de vruchten van de gerechtigheid zal zijn, die u dankt aan Jezus Christus, dat betekent dat we vrede over de situatie kunnen hebben, want de vrucht van gerechtigheid is vrede (Jesaja 32:17)
Paulus voegt het hoofddoel van zijn gebed er aan toe: tot lof en eer van God! Volgens mij hebben we hier een prachtig voorbeeld van effectief bidden! Moge het je inspireren!

3 opmerkingen:

  1. Echt een stukje om na te denken. Goeie bruikbare tips. Ik heb het ook wel eens gezegd: Ik zal voor je bidden hoor. En toen was ik het door de drukte vergeten. Ik ga daar nu wat bewuster mee om. Vragen waar je voor moet bidden, is een heel goed advies.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi stukje!
    inderdaad soms zeg je het zo makkelijk. Anderszijds wil ik het ook zo zeggen omdat ik wel echt bid voor degene tegen wie ik het zeg. Vaak op het moment zelf al wanneer ik/je het zeg spreek je het al uit tegen God.
    Toch is het goed om alert te zijn dat "ik zal voor je bidden" niet hetzelfde betekent als "veel sterkte en tot ziens".
    Gebed is zo intens, zo intiem, zo vol verlangen.. Heerlijk om zo dichtbij Hem te mogen zijn, en je diepste verlangens, je nood bij Hem uit te storten. Hoe specifieker hoe duidelijker en hoe beter je zelf kunt uitkijken naar de verhoring.
    Succes, ik geniet van je stukjes, het is opbouwend! Fijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe herkenbaar. Het gebeurt me niet vaak. En als ik het vergeet doe ik het meteen, waar ik ook ben! Schuldig dat ik me voel!

    Overigens kan ik me volledig vinden in de woorden van zoalsklei. Het moet geen 'veel sterkte en tot ziens' zijn, maar werkelijk gemeend en uit een verlangen om die ander ook echt aan de Heer op te dragen.

    Bedankt voor je woorden.

    BeantwoordenVerwijderen