maandag 17 januari 2011

Verwend Christendom

Hoe groot is ons doorzettingsvermogen?
Het is wellicht meer dan 20 jaar geleden dat we de televisie hebben weggehaald uit ons huis in Nederland. Hier in California hebben we zo'n bijzettertje uit een caravan, zonder bril valt het niet mee om letters op het scherm te lezen :) We kijken weinig tv, maar een goede film op de laptop is voor ons echt genieten. Vorige week heben we samen naar de film A Cry From Iran gekeken, niet bepaald een film waarbij het woord 'genieten' past trouwens. Het is een indrukwekkende documentaire van Open Doors over het leven en sterven van pastor Haik Hovsepian in Iran, een documentaire die je niet alleen aan het denken zet maar die ook heel bemoedigend is.
Als Christen word je namelijk enorm aangeraakt en geinspireerd door de moed, het doorzettingsvermogen en het krachtige en levendige geloof van onze broeders en zusters in Iran. Het enige wat je eigenlijk kunt denken is: wat hebben wij het makkelijk zeg! Wij leven in een land waar je vrij de Bijbel kunt lezen, de kerk bezoeken, bijbelstudies volgen, conferenties bijwonen, enz. enz. In Nederland zijn er gospel concerten, koor uitvoeringen, muziek festivals, noem maar op. Via de Christelijke boekhandels zijn alle denkbare producten te koop: boeken, dvd's, cd's, tijdschriften, sieraden, te veel om op te noemen. Hoe is het mogelijk denk ik dan, dat wij wel eens denken dat we het moeilijk hebben, dat we strijden met ons geloof, dat we als kerken onderling elkaar aanvallen op theologische standpunten, dat we ons misschien wel schamen om in het openbaar voor ons geloof uit te komen? Beseffen we wel echt wat godsdienstvrijheid betekent?
Momenteel ben ik het boek Jeremia aan het lezen en juist deze week viel mijn oog op een bijzondere tekst, te vinden in hoofdstuk 12, vers 5:
Als het je al zwaar valt snelle lopers bij te houden, kun je het dan tegen paarden opnemen? Jij struikelt al op het vlakke land, wat kun je dan beginnen in het struikgewas bij de Jordaan?
Het is God's antwoord op het klagen van de profeet. Natuurlijk had Jeremia het moeilijk, maar God laat hem de situatie in een wijder perspectief zien. Zijn moeilijkheden zijn slechts een test, een oefening om later, in het heetst van de strijd, echt sterk te kunnen staan! Jeremia is niet het makkelijkste Bijbelboek om te lezen, maar toch werd ik heel erg aangesproken door deze woorden van God. Het is een oproep om karakter te ontwikkelen, om niet te snel op te geven en om standvastig te zijn. De apostel Paulus schrijft in zijn 2e brief aan de Korintiers (hoofdstuk 4, vers 17), De geringe last die we tijdelijk te dragen hebben, brengt ons een eeuwige luister, die alles omvat en alles overtreft.
Ik zou willen oproepen om zo naar je huidige problemen of obstakels te kijken; als een karaktertest om te zien of je onder druk ook werkelijk rechtop zal blijven staan. Als we in vrijheid niet sterk in geloof kunnen staan, kunnen we het dan wel onder druk?

9 opmerkingen:

  1. Tja ik vind je stuk eigenlijk niet zo heel leuk. (in de goede zin van het woord) Waarom ... het is veel makkelijker door te leven zonder na te denken.

    Je stuk zet aan tot nadenken en het confronteert mij met mijn tekortkomingen. Ik besef dat mijn doorzettingsvermogen nogal te wensen overlaat.

    Wat fantastisch dat we het woord van God hebben waarop we terug kunnen vallen, Hem kunnen vragen onze tekortkomingen vergeven!

    Dus dank voor je woorden, ze hebben me weer met beide benen op de grond gezet! Nu nog wat aan mijn doorzettingsvermogen doen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor je reactie Gerreke, ik werd zelf ook geconfronteerd met mijn tekortkomingen op dat gebied, na het lezen van die verzen in Jeremia en na het zien van die film. Wij hebben het goed, ondanks de dingen die soms tegen zitten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor deze eye-opener Marja. Ik herken het erg, had hetzelfde gevoel nadat we terug kwamen uit China. Ik liep daar eens in de buurt van ons hotel door een arme wijk en uit een armetierig gebouw hoorde ik een wel heel bekende melodie komen. In het Chinees zongen ze "De Heer regeert!". Ik had tranen in mijn ogen van ontroering. God is dezelfde, in China, Iran of Nederland. Alleen is het zingen van Christelijke liederen of uitkomen voor je geloof in die landen zoveel zwaarder en moeilijker dan hier. Mag het ons iets kosten? Kost het ons werkelijk iets? Hoe sterk is ons geloof nog als we onder druk komen te staan?

    Bless you,

    Annerieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. PS: Ik zie dat je nog linkt naar m'n oude log! Misschien wil je het veranderen.
    Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oeps... ik ga het gelijk veranderen Annerieke, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Marja,

    Ik heb je blog gelezen. Dat zet aan tot nadenken.

    Een vraagje: mag ik ook staan in de bloglijst met mijn blog: http://boekenstek.blogspot.com/ ? En misschien zelfs met mijn boekensite http://www.boekenstek.nl/ in de lijst met "bestel je boeken hier".

    Ik hoor het wel.

    Hartelijke groeten,

    Pleun-Jan Heistek
    Goudswaard

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Marja,

    Tuurlijk! Als je me je email stuurt via aritha@hetnet kan ik je uitnodigen voor mijn nieuwe blog. Sorry dat ik je hier aanspreek.

    Indringend stukje heb je geschreven,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi dat je mijn blog zo snel toegevoegd hebt. Hartelijk bedankt van boekenstek-weblog

    Groeten,

    Pleun

    BeantwoordenVerwijderen