woensdag 5 oktober 2011

Prikkelende vraag

"Wie van u kan wijs en verstandig genoemd worden?"
Stel je eens voor dat iemand op je werk, in de kerk of op een verjaardag zomaar ineens die vraag zou stellen. Zou het in je opkomen om op te staan en te roepen 'ja, ik'? Zou er uberhaupt iemand durven op staan? Ik geef eerlijk toe dat ik me in stilzwijgen veilig op de achtergrond zou houden. Niet dat ik mezelf dom vind of dat het me aan enig verstand ontbreekt, maar gewoon omdat het niet nederig is jezelf op te hemelen, toch?

Deze vragen en nog veel meer gedachten kwamen bij me naar boven tijdens het lezen van Jacobus 3:13-18. Jacobus schrikt er niet van terug een prikkelende vraag te stellen, Wie van u kan wijs en verstandig genoemd worden? Laat hij het daadwerkelijk bewijzen door een onberispelijk leven en door wijze zachtmoedigheid. Met andere woorden, je kan wel ja roepen, maar kan je ook wat laten zien? Bewijs jezelf maar eens. Hij gaat vervolgens verder met aan te geven dat als er bittere jaloezie of egoisme in ons zit, er een 'wijsheid' naar buiten komt die aards en ongeestelijk is.

Als we enige wijsheid menen te bezitten, dan moet het wel van boven afkomstig zijn. De Bijbel leert ons dat Jezus Christus, dankzij God, onze wijsheid is geworden (1 Korintiers 1:30). Jacobus definieert die wijsheid heel duidelijk (en daarmee beschrijft hij eigenlijk het karaker van Jezus, iets dat zichtbaar zou moeten zijn in Zijn volgelingen). Hemelse wijsheid is voor alles:

  • zuiver, en verder
  • vredelievend,
  • mild en
  • meegaand,
  • rijk aan ontferming, en
  • brengt niets dan goede vruchten voort,
  • onpartijdig en
  • oprecht
Ik vind dit een nuttig lijstje. Elke keer als ik de keuze heb om in wijsheid te handelen kan ik in gedachten checken of mijn praten en doen in overeenstemming is met deze karakteristieken. Zo ja, dan weet ik dat het wijsheid van boven was. Misschien durven we onszelf niet zomaar wijs te noemen maar we kunnen ons welzeker afvragen of we in wijsheid groeien.

9 opmerkingen:

  1. Dank je wel hiervoor. Goed om eens over na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik denk er zelf ook over Wendy, ik ga maar heel langzaam door Jacobus heen omdat er zoveel te denken is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi stukje om te overdenken, Marja
    Aan de ene kant krijg ik dan zo,n faalgevoel als ik deze hele lijst zie. Aan de andere kant weet ik dat Hij me helpt om me op de goede weg te leiden als het moeilijk is. En misschien moet ik wat vaker om wijsheid bidden;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik naar dit lijstje kijk, makeert er heel wat aan mij.
    Wat is het nodig om in Hem geborgen te zijn, want hoe dichter bij Hem, des te meer "vanzelf" komen deze vruchten openbaar. Ik ben zelf momenteel bezig in de psalmen, maar Jakobus wil ik daarna wel weer doornemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Mirjam, ik denk niet dat het lijstje zoals Jacobus dat opnoemt bedoelt is om ons een faalgevoel te geven hoor. Ik zie het meer als een checklist, hoe zou hemelse wijsheid eruit moeten zien? Dat dan in tegenstelling tot wereldse wijsheid, waarin vaak status, studie en diploma's de norm zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jolanda, als ik jouw reactie en die van Mirjam lees ga ik denken dat ik het toch niet helemaal goed heb verwoord. De hemelse wijsheid waar Jacobus het over heeft is niet bedoeld om ons naar beneden te halen denk ik, maar juist om ons te laten zien wat die wijsheid is. Daar kunnen we toch van leren? We zijn zo geneigd naar aardse criteria te kijken, maar de bijbel zegt dat wijsheid vredelievend, mild en oprecht is. Dat vind ik zo mooi, daar wil ik inderdaad om vragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Marja, ik denk dat ik je wel begrepen heb, maar ik zie toch tekorten in mezelf. Dat juist drijft me naar Hem, om geleid te worden door Hem. Ik ben ervan overtuigd dat door de zondekennis er ruimte komt voor Christus. Niet als voorwaarde, wel de weg waarin God Zich laat kennen. Inderdaad is Hij wijsheid en dat geeft hij mild en overvloedig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Marja, Nee, ik vond het juist een mooi stukje, en af en toe is het wel es goed om kritisch mezelf onder de bijbelse loep te nemen, toch?;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dames, dank je wel weer voor de reacties, we zijn het er met elkaar over eens denk ik :) Jacobus laat ons nadenken en er tegleijk naar verlangen om meer als Jezus te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen