donderdag 19 januari 2012

Een nobel streven

Schilderij: Yvonne Nederend
Zoals uit m'n vorige post blijkt ben ik aan het lezen in het boek dat de apostel Paulus schreef aan de gelovigen in Corinthie, Griekenland. Vanmorgen kwam ik niet verder dan het lezen van 1 vers. Tsja, dat gebeurt wel eens hoor :) Ik lees zo'n vers dan een paar keer woord voor woord door en ontdek langzaam maar zeker dat er een schat  achter die woorden zit. Lees maar eens mee als je wilt:

Jaag de liefde na en streef naar de gaven van de Geest, vooral naar die van de profetie.
[1 Korintiers 14:1]

Vandaag wil ik alleen maar stilstaan bij het eerste gedeelte: jaag de liefde na. In het engels staat er 'follow the way of love'. Paulus verwijst hier naar de woorden die aan het 13e hoofdstuk vooraf gaan: Maar eerst wijs ik u een weg die nog voortreffelijker is. Die weg is de weg van de liefde. Wat betekent dat eigenlijk, jaag de liefde na? Als je het 13e hoofdstuk leest zie je dat daar de kenmerken van goddelijke liefde op een rijtje worden gezet. Dat is heel handig van Paulus, want dan weten we tenminste wat we moeten najagen. Liefde najagen (in bijbelse zin) betekent dus dat we moeten leren om

  • geduldig te zijn
  • vol goedheid
  • niet afgunstig
  • niet ijdel
  • niet zelfgenoegzaam
  • niet grof
  • niet zelfzuchtig
  • niet boos
  • het kwade niet aanrekenend
Het betekent ook dat we ons niet verheugen over onrecht maar vreugde vinden in de waarheid. Liefde najagen betekent dat we moeten leren om te verdragen, te geloven, te hopen en te volharden. Ik heb weer genoeg stof tot nadenken vandaag, jullie hopelijk ook! In een volgende post ga ik verder met het ontleden van dit vers, tot dan.

PS: Het schilderij van Yvonne kun je zien op haar weblog Creative Worship.


9 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd naar je vervolg, Marja! 'Vooral naar die van de profetie'... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is echt gaaf. Ik ben bezig met voorbereiding van een schilderij over de liefde van God, en dit is een aanvulling.Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha Hans, zo hou ik m'n lezers een beetje in spanning :) Leuk dat je meeleest!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ten eerste moet het van mijn hart dat Paulus een man is die soms nogal belerend over lijkt te komen in de bijbel. Bedoel dit niet spottende maar de toon van zijn schrijven lijkt soms nogal hooghartig. Veel vrouwen vinden hem zelfs vrouwonvriendelijk als hij het heeft over de grenzen van wat de vrouw moet kunnen doen in de gemeente etc.
    Het stuk wat je nu aanhaalt is in mijn beleven een van de mooiste stukken waarin je Paulus van een geheel andere kant ziet. De liefde. Tja gek maar ik meen dat als we daar meer van gaan begrijpen, al het andere op zijn plaats kan vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi Stukje Marja! Ik merk dat als ik ook maar even vergeet hoe lief de Vader mij heeft, de liefde voor mn medemens ook moeilijker is op te brengen. Toch mn jachtvergunning maar weer es uit de kast halen;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Peter, ik heb gelukkig helemaal geen moeite met Paulus, en dan te bedenken dat ik vroeger lid van de Opzij was, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mochten we allemaal maar een beetje meer naar de liefde zoek en en streven..

    Mooi stukje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. "Good old household" (ik weet je naam niet), bedankt voor je commentaar. Leuke blog heb je trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen