woensdag 29 februari 2012

Vrucht dragen

De Bijbel staat vol met mooie, inspirerende, maar ook onbegrijpelijke en soms bizarre uitspraken. Daarmee vertel ik niets nieuws natuurlijk :) Een van de pittigste waar-schuwingen in simpele bewoordingen komt van de Meester zelf. Het was tijdens het onderwijs over de wijnstok en de ranken dat Hij z'n volgelingen opriep om toch vooral met Hem verbonden te blijven, zeker als ze productief wilden zijn. Hij voegde eraan toe: Maar zonder Mij kun je niets doen (Johannes 15:5).

Ik heb dat altijd een vreemde radicale uitspraak gevonden. Er zijn immers miljoenen mensen die dagelijks van alles en nog wat doen zonder God erbij te betrekken, mensen die op eigen houtje aan het werk zijn, mensen die Hem er soms zelfs bewust buiten willen houden. Wat bedoelt Jezus dan als Hij zegt 'zonder Mij kun je niets doen?' We kennen allemaal wel mensen die alles zonder Hem doen en ze lijken soms nog succes te hebben ook! Als we als Christenen een beetje aan het tobben zijn kan het wel eens gebeuren dat we zelfs met enige jaloezie naar het succes van de ongelovigen kijken, waarom zij wel en ik niet...

Ik denk dat de nadruk in Jezus' woorden niet lag op het 'doen', maar op het vrucht dragen. Brengt hetgeen wij doen vrucht voort? Is er groei en uiteindelijk bloei, met andere woorden: is er een blijvend resultaat? We kunnen onszelf van tijd tot tijd de volgende vragen stellen:
  • Steek ik mijn energie in dingen die volgend jaar weer verdwenen zijn of in relaties die van eeuwigheidswaarde zijn?
  • Investeer ik geld in zaken die van tijdelijke aard zijn of in projecten die het Koninkrijk bouwen?
  • Werk ik voor aards succes of om anderen te dienen?
Zonder Mij kun je niets doen. Dat is geen negatieve uitspraak, maar een positieve belofte. Het is alles waar we in vertrouwen en op hopen. Zo'n uitspraak bezegelt onze verbondenheid en vriendschap met Hem. We zullen er steeds weer aan herinnerd moeten worden dat we leven, bewegen en bestaan in Jezus Christus alleen! We zullen er steeds weer aan herinnerd moeten worden dat kennis, opleiding, positie en succes niet belangrijk zijn in het Koninkrijk, maar de mate waarin wij vrucht voortbrengen.

Verbonden blijven met de Bron van alle leven, dat brengt een vruchtbare oogst voort!

13 opmerkingen:

  1. Wow, dat zijn drie pittige vragen Marja. Daar ga ik mee aan de slag.
    Ook het feit dat we er steeds weer aan herinnerd moeten worden dat kennis, opleiding enz. niet belangrijk zijn in het Koninkrijk maar het vrucht dragen, zet aan tot nadenken.
    Dank je wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie overdenking en zinvolle vragen. Ik kan als mens een heleboel doen - maar in Gods ogen is het 'niets' - het is doods en leeg. Zonder Jezus kan ik niets doen dat enige waarde heeft voor God! Met al mijn werken dien ik dan uiteindelijk mijzelf... Maar in Hem kan ik vrucht dragen voor de eeuwigheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wendy, pittige vragen ja... moet ik mezelf ook steeds weer stellen. als ik te druk met van alles ben :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Annemieke, hartelijk dank voor je aanvulling... 'Zonder Jezus kan ik niets doen dat enige waarde heeft voor God!' Dat is het ja! Misschien heeft het waarde voor de wereld, maar niet voor God.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Marja, relaties die van eeuwigheidswaarde zijn, nou ik hoop nog es een dansje met je te doen hoor Boven;)
    En het aardse, Jan heeft net op marktplaats een ribstoel gekocht voor bij de kachel.
    En dienen, dat wil ik met Gods hulp.
    Je eerste opmerking iets om over te na te denken:energie in iets steken wat weer voorbijgaat. Net een preek geluisterd en daar kwam een zin in naar voren: zijn onze belangen ook Gods belangen. Ik ga het weer in gebed brengen. bedankt weer

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat zou Jezus doen? Die vraag stel ik mezelf als ik voor een keuze sta. Dat is voor mij het meest 'tastbare' om erachter te komen of ik de juiste keuze maak en daarme een keuze maak waardevol in Zijn ogen. Het blijft een lastig onderwerp vind ik om toe te passen in het dagelijks leven. Doe ik iets vanuit eigen belang (bewust of onbewust) of in Zijn belang? Dank voor deze zinvolle overdenking.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Herkenbare vragen die ons leven koerst behoren te geven. Gek dat het ons toch zoveel moeite kost om het zicht op deze belangrijke bakens in het leven altijd in het oog te houden. We willen wel, maar toch gaat het vaak mis. Een vraag welke hier uit kan voortkomen is wie de raken "aan" Hem zijn die later worden weggenomen? Heb hier ooit een gesprek over gehad in een zogenaamde "er is hoop bus". Hij ging bijna op zijn kant want de evangelist meende dat een christen "aan" de wijnstok altijd behouden blijft ook als hij geen vrucht dragen zal....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mirjam, ik ga graag voor een dansje hoor :)

    Tineke, ik vind dat ook best wel eens moeilijk, wanneer is het nu eigen belang en wanneer niet... erover nadenken is al een goed begin :)

    Peter, ja, elke vraasg wekt weer een nieuwe vraag of wedervraag op... dat is nooit anders geweest. Vruchtdragen is heel belangrijk, daar is de Bijbel toch duidelijk over lijkt me, maar ja die crimineel aan het kruis heeft geen vrucht gedragen en zit toch gezellig bij de Heer. Da's dan weer genade :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi blog Marja, diepgaande vragen. Bij deze nog een blogje er achteraan ;-)
    Het enige wat uiteindelijk van eeuwige waarde zal blijken te zijn is ons eigen hart, denk ik. Dat is de heerlijkste vrucht voor de Vader Zelf.. Dan zal de vrucht die je eigen hart is, uiteindelijk ook nieuwe vruchten (door)geven. Vaak zonder dat we het zelf ooit weten.. Als we het dus van een Andere kant proberen te bekijken.. het is menseigen om te zoeken naar succes en resultaat, zelfs op Geestelijk gebied. Maar als we onze keuzes maken met de "wat zou Jezus doen"-manier, dan zijn we ook beter in staat om de dingen los te laten. Ons leven zal een vruchtbare oogst worden, als we beseffen dat we alleen IN HEM veel vrucht kunnen dragen. Veel vruchten zullen geplukt worden zonder dat wij het zien. De Oogst van ons leven zien we zelf dus wellicht maar voor een klein deel. Des te beter: want ik moet minder worden, Hij meer. Zoals Annemieke zegt: "in Hem kan ik vrucht dragen voor de eeuwigheid!"

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Marja, ik heb je een blogger Award gegeven. Kijk even op mijn weblog Manager van het gezin! Voel je niet verplicht mee te doen hoor, maar misschien vind je het wel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Waardevol stukje!
    Over dat energie steken in dingen met eeuwigheidswaarde.. En het dienen van anderen. Iets om je een spiegel voor te houden.
    Ook de aanvulling 'Zijn belang' of 'mijn belang' vind ik mooi.

    Na een lange poos weer eens een groet van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hans, dank voor je toevoeging, een blogje bij een blog, leuk!

    Wendy, ik ga kijken.

    Petra, leuk dat je weer eens langskomt... een spiegel voorhouden ja, dat is soms erg nuttig.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jaja misschien was de man die tot geloof kwam toen hij naast de Heer hing een zogenaamde laatbloeier waarbij alles in een zeer snel tempo ging. Die mensen heb je. De omstandigheden waren er in ieder geval wel naar.

    BeantwoordenVerwijderen