donderdag 5 juli 2012

De doop ontrafeld (3)

In de vorige post heb ik beschreven hoe we door één doop allemaal lid kunnen worden van het lichaam van Christus, de universele gemeente van gelovigen. Die ene doop is de wedergeboorte. De Bijbel spreekt echter ook over een leer van dopen (Hebr. 6:1-2). Ik geloof dat er uit die ene (allerbelangrijkste) doop, andere dopen voortkomen. Laten we eens kijken naar de doop in water.

In de tijd van het Oude Testament was het Joodse gebruik van ritueel wassen heel gewoon. Omdat men door te zondigen steeds opnieuw onrein werd, moest de rituele reiniging noodgedwongen ook steeds weer plaatsvinden. In het NT kondigt Johannes de Doper een nieuwe vorm van ritueel wassen aan: de doop in water als teken dat men de zonde echt de rug toe wilde keren. Hij riep de mensen op zich nu eens daadwerkelijk te bekeren en zich te laten dopen. Hij gebruikte daarvoor niet langer de stenen vaten volgens Joodse traditie, maar ging naar een plek waar veel water was. In Johannes 3:23 staat daarover, Maar ook Johannes doopte in Enon bij Salim, omdat daar veel water was; en de mensen kwamen daar en werden gedoopt.

Ook Jezus kwam naar Johannes om gedoopt te worden. Een belachelijk idee natuurlijk, want Jezus was zonder zonden, dus Hij hoefde zich niet te bekeren, laat staan gedoopt te worden voor de afwassing van zonden. Toch dringt Jezus er op aan en legt aan Johannes de Doper uit dat de Vader het zo wil, 'Laat me begaan,’ antwoordde Jezus, ‘want we moeten alles doen wat God van ons wil.’ Toen liet Johannes hem begaan (Matteus 3:15). Prachtig vind ik dat, Jezus geeft het goede voorbeeld en cijfert zichzelf gewoon weg! Hij had net zo goed kunnen zeggen: Je hebt gelijk beste Jo, ik heb die doop in water helemaal niet nodig. Wie had Hem dat kwalijk kunnen nemen? Maar Hij kiest voor gehoorzaamheid aan de Vader.

We kunnen zien hoe jaren later deze nieuwe vorm van dopen wordt voortgezet door de discipelen. Paulus daagde de mensen uit, En nu, wat aarzelt gij nog? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen, onder aanroeping van zijn naam (Hand. 22:16). Hier zien we trouwens dat principe van het afwassen weer. Door Jezus worden onze zonden vergeven, door de waterdoop worden ze afgewassen. De apostel Petrus zegt ook dat de doop niet langer gezien moet worden als een rituele reiniging van vuil, maar als een vraag om een zuiver geweten (1 Petrus 3:21). Persoonlijk ken ik veel mensen die hun leven aan Jezus hebben gegeven, die echt bekeerd zijn van hun oude leven, maar toch altijd nog een vorm van schuld dragen waardoor zij zich niet helemaal vrij voelen. Heel vaak blijkt dan dat er geen afwassing van zonden heeft plaatsgevonden door middel van de doop. Men weet dat de zonden vergeven zijn, en toch worden ze nog meegedragen.

In het NT is heel veel te lezen over de waterdoop en, zoals ik in mijn eerste post schreef, zijn er kerkscheuringen en familieruzies ontstaan als gevolg van meningsverschillen over de doop, de leeftijd waarop dat moet gebeuren en de hoeveelheid water die daarbij gebruikt moet worden. Persoonlijk was de redenering van de Here Jezus voor mij voldoende om me niet in die discussie te mengen: 'we moeten alles doen wat God van ons wil'. In de Herziene Statenvertaling staat 'op deze wijze past het ons alle gerechtigheid te vervullen'. Als je in twijfel bent over de waterdoop, zou je dan eens na willen denken over Zijn woorden?

Naast de doop in water is er ook nog zoiets als de doop in of met de Heilige Geest, daarover gaat de volgende post. Ik hoop dat jullie weer meelezen en meedenken!

Ik heb u wel gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met de Heilige Geest (Marcus 1:8)

26 opmerkingen:

  1. Marja, dat is zeker een stukje om over na te denken. Er komen een paar vragen op bij mij en ik leg ze je maar voor.
    1) Kan het niet zo zijn dat op het moment van je wedergeboorte, wanneer je dus gedoopt bent in het lichaam van Christus je zonden zowel vergeven als afgewassen worden?
    2)De waterdoop, nadat je tot geloof bent gekomen, is toch alleen maar een uiterlijk teken van iets wat innerlijk is gebeurd?
    3)Als je je niet laat dopen door onderdompeling/door water betekent dat dan dat je zonden nooit afgewassen worden?
    4) Dragen mensen die wel de waterdoop hebben ondergaan dan nooit meer zonden mee? We blijven ondanks onze wedergeboorte toch in het vlees?

    Hopelijk heb ik het je niet te moeilijk gemaakt.Ik ben benieuwd naar je reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor Wendy, je maakt het me niet moeilijk, het bemoedigt mij als lezers serieus op mijn schrijfels reageren. Ik beweer ook niet overal een antwoord op te hebben, maar ik ga het proberen:
      1) de Bijbel zegt inderdaad dat we schoongewassen worden door het bloed van het Lam (Jezus), dus het lijkt me dat we daar niets aan toe kunnen en hoeven voegen. Toch heeft de Bijbel het ook over afwassen van zonden door water, als vraag om een schoon geweten schrijft Petrus. Het eerste is een actie van Jezus, het tweede een actie van ons, ter bevestiging zeg maar.
      2) Ja, inderdaad, het is een openbare bevestiging van iets wat in je persoonlijk leven is gebeurd. De Bijbel zegt laat je dopen onder het aanroepen van de naam van Jezus, het is dus ook nog eens een openbare belijdenis van ons geloof.
      3) Nou, dat zou ik zelf niet zo gauw beweren hoor, dat klinkt zo cru. Maar als iemand tobt met schuld, zonde, zelfbeeld etc. en niet de waterdoop heeft ondergaan, dan raad ik wel altijd aan om daar eens over na te denken en die stap in gehoorzaamheid te nemen.
      4) We maken nog steeds fouten, we zondigen ook, maar Bijbels gezien kunnen we ze niet meer meedragen denk ik (maar dat is mijn persoonlijke mening), het is namelijk na de wedergeboorte NIET de bedoeling dat we in het vlees blijven leven, we moeten leren leven door de Geest (Romeinen 8)

      Nou, hopelijk kan je er wat mee wendy. Hartelijk dank voor je trouwe reacties.

      Verwijderen
    2. Dank je voor je reactie Marja. Eerlijk gezegd zie ik het toch iets anders op sommige punten maar verschil mag er zijn denk ik en gelukkig respecteren we elkaar, dat vind ik het mooie.
      (Misschien is het goed om te vermelden dat mijn man en ik ons ruim 9 jaar geleden ook hebben laten dopen door onderdompeling, als kind ben ik ook gedoopt.Dan weet je een beetje wat mijn 'invalshoek' is). Ik zie uit naar je volgende berichtjes en volg met belangstelling de reacties.

      Verwijderen
  2. Grappig vanochtend net in de winkel een heel gesprek met iemand gehad die zich net had laten dopen. Ze komt bij ons uit de PKN gemeente. Bij de doop in onze vorige kerk zei men altijd: Met Christus gekruisigd en opgestaan in nieuw leven. De doop symboliseerde als het ware deze onzichtbare waarheid als je Jezus gaat volgen, de wedergeboorte. Nu gaan we naar een PKN gemeente, welke nog steeds de kinderdoop hoog in het vaandel heeft. Regelmatig hebben we gesprekjes hierover (geen discussies hoor)Zelf verdiep ik me er ook steeds meer in en kom tot de conclusie dat volwassendoop echt bijbels is. "Een ieder bekere zich en late zich dopen" staat er in de bijbel. Een 'ieder' waren dus besneden Joden en er ging een bekering aan vooraf. Je wedergeboorte reinigt je van zonden. De doop is de gehoorzame stap die daar op volgt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mijzelf was het ook geen makkelijke stap omdat ik al las kind was gedoopt. Toch heeft de Bijbel me overtuigd, met namde de doop van Jezus! Ik heb het zeker als stap in gehoorzaamheid gezien en God heeft dat ook beloond (zoals Hij ook Jezus bevestigde en doopte in de Heilige Geest).
      Dank je wel voor je commentaar!

      Verwijderen
  3. Wendy schreef: "De waterdoop, nadat je tot geloof bent gekomen, is toch alleen maar een uiterlijk teken van iets wat innerlijk is gebeurd?"
    - Zo zie ik het eigenlijk ook: als een getuigenis van een innerlijke verandering. Het is een gevolg, een bevestiging, van wat eerder heeft plaatsgevonden. Daar kunnen we allerlei vragen bij stellen, maar zoals je zo mooi aanhaalt: "We moeten doen wat God van ons wil." Dus desnoods koppie-onder - al voelen we ons daar misschien een beetje 'raar' bij :)

    Ik vind je stukjes evenwichtig en 'rustig' overkomen, en dat trekt me aan - er zijn al genoeg artikelen en topics over dit onderwerp met een felle ondertoon. Je zet mensen zelf aan tot nadenken. Dat is mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat laatste ben ik helemaal met je eens Annemieke. Complimenten Marja!

      Verwijderen
    2. Dank je wel voor je opbouwende woorden Annemieke. Ik probeer in mijn schrijven altijd Bijbels gedundeerd te blijven en niet een leer of theologie er door te duwen, zoals jij dat zegt 'met een felle toon'...
      Dank je wel voor het meelezen en meedenken.

      Verwijderen
  4. nice post thanks for sharing this...looking for to read more of your posts...blessings out arnhem

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor mij persoonlijk was het een stap in gehoorzaamheid in 2007. Het feit dat er zoveel strijd om dit punt heen was en is, is voor mij ook een bevestiging dat het dus een niet onbelangrijke stap is. Het mooie van bekering vind ik dat God iedere keer weer ergens anders Zijn licht op laat schijnen. Ik raak nooit uitgeleerd. Groeten terug van Jan;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo zie ik dat ook Mirjam, het feit dat er zoveel strijd over de doop is geeft al aan dat het heel belangrijk is! Het leuke is dat alle persoonlijke strijd daarver weg is als je je laat dopen :)

      Verwijderen
    2. Helemaal mee eens. Gehoorzamen aan wat Jezus Zelf als opdracht meegeeft: ...maakt tot discipelen (= gelovige volgelingen) en doopt hen..! Net zoals Jezus ook de opdracht gaf aan zijn volgelingen om het Avondmaal te houden 'om Zijn dood te gedenken'
      Avondmaal en Doop horen zo fantastisch mooi bijelkaar:
      Avondmaal: dood van Jezus, gebroken Lichaam, vergoten Bloed, uitgebeeld in brood en wijn.
      Doop: begrafenis en opstanding van Jezus, uitgebeeld in onderdompeling(!) en opkomen uit het water
      Beide symbolen/tekenen zijn opdrachten van Jezus Zelf

      Verwijderen
  6. Toch vind ik het een prachtige symboliek. Je openlijk overgeven aan God en vragen of Hij je leven wil leiden. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het inderdaad nog niet eens over de prachtige symboliek gehad Gerreke, het sterven en opstaan met Christus. Tsja... zo'n blog post moet ook weer niet te lang worden, dan leest niemand het :)
      Hartelijk dank voor je bezoek!

      Verwijderen
  7. Ik worstel nog altijd wel een beetje over de doop; volwassendoop en kinderdoop. In de traditionele kerk leren ze je dat wanneer je als baby bent gedoopt, je als volwassene belijdenis doet, als antwoordt op je doop. Maar stel dat je later naar een evangelische gemeente gaat, dan zouden ze graag willen dat je ook als volwassene wordt gedoopt. Maar volgens de traditionele kerk 'verlochen' je daarmee je 1e doop (ik weet niet precies hoe ik 't omschrijven moet hoor, hopelijk begrijp je wat ik bedoel). Ik ga je blogs nog eens goed doorlezen, dan wordt ik een stuk wijzer;) Dank voor je leerzame blogs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor Tineke, ik begrijp precies wat je bedoelt, want ik heb dat zelf ook meegemaakt. Ik ging lezen en lezen in de Bijbel en zelfs antwoorden zoeken, alleen de Heilige Geest kan je van de waarheid overtuigen, niet mensen.

      Verwijderen
    2. Dat laatste ben ik helemaal met je eens Marja. Alleen de Heilige Geest kan overtuigen wanneer je Gods Woord bestudeert.

      Verwijderen
  8. Dankjewel voor deze heldere Dopen-serie, Marja. De Bijbel is er helder over als zuiver water.
    Het mooiste voor mij is de doop van Jezus zelf. Door niemand minder dan Jo ;-). Ten tweede datgene wat Paulus zegt in Handelingen 22; En nu, wat aarzelt gij nog? Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen, onder aanroeping van zijn naam.
    Dat er kerkscheuringen door ontstaan en zelfs familieruzies, is ongelofelijk verdrietig. Vooral voor Hem die het ingesteld heeft.. Laten we elkaar in liefde onderwijzen en bemoedigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat was voor mij ook de doorslaggevende tekst Hans... en nu, wat aarzelt gij nog?! Wow, wat voelde ik me aangesproken.
    Helder als water ja, da's mooi gezegd. Ik ben destijds aangemoedigd om er zelf over te gaan lezen in de Bijbel en ik hoop dat deze serie posts over de doop ook die uitwerking heeft. Zoals ik al schreef: wij overtuigen niet, dat doet de Geest.
    Fijn om van je te horen, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Misschien ter verheldering (niet om discussies over te gaan doen):

    Ik denk dat de mensen die wel voor kinderdoop zijn, zich min of meer bezeerd voelen omdat het in de ogen van volwassen-gedoopten 'niets' of in elk geval 'niet genoeg' betekent.

    Voor hen is het ondenkbaar dat de manier van denken in het Nieuwe Testament minder rijk zou zijn dan in het Oude Testament, waar de kinderen ook het verbondsteken kregen.

    Groetjes
    Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Alyd, ik zou niet durven beweren dat de kinderdoop in de ogen van volwassen-gedoopten niets betekent. Persoonlijk ben ik dankbaar dat mijn ouders bij de kinderdoop voor God en de kerk hebben beloofd mij Christelijk op te voeden. Ik had daar zelf niks eme te maken natuurlijk, want ik was slechts een aantal weken oud. Heel veel later heb ik hun beslissing gehonoreerd en bevestigd door mij te laten dopen.
      Het Oude en Nieuwe Testament zij beiden heel rijk, en onbetwist het Woord van God, wij hebben echter wel een beter verbond dankzij het werk van Jezus Christus. Maar goed... daar gaan mijn engelstalige boeken over :)
      Hartelijk dank voor je commentaar, groetjes

      Verwijderen
  11. Hallo Marja,

    Ik volg je blog sinds kort met belangstelling. Helaas weet ik nog niet goed hoe blogs 'werken'! Het is namelijk de eerste keer dat ik op zoiets reageer, en ik weet ook niet of ik de juiste mogelijkheid heb gekozen qua 'profiel'om te reageren(?)Voorlopig doe ik het maar onder een nickname 'Dichtertje'
    Even in het kort wat vooraf ging:
    Mijn vrouw en ik zitten voor de derde en tevens laatste week op een cammping in Zeist. Met veel genoegen! Ik heb al een poosje Google Alerts ingesteld op alle internet-artikelen die over doop of dopen handelen.Later vertel ik wel waarom. In de tweede week van onze vakantie kreeg ik van Google jouw blog als alert.Ik moet eerlijk zeggen Marja, dat ik jou verder niet ken, zeker je naam niet, maar je gezicht heb ik volgens mij wel eens gezien op TV.
    Na wat aarzeling besloot ik om NIET op de blog te reageren,ook al omdat je dan een bepaalde 'blog-hindernis' moet nemen! Totdat mijn laptop zonder aanwijsbare oorzaak compleet uitviel met een heel vreemde foutmelding. Op geen enkele manier weer op te starten! Ik heb toen in een kort 'schietgebedje' bij God neergelegd: als U mogelijk maakt dat ik mijn laptop hier op de camping weer aan de praat krijg dan ga ik ook reageren op de blog van Marja......
    Nou, je raadt het al......ik heb nog wat geprutst, kreeg nog een tip van een buurman en na twee dagen zonder laptop loopt hij weer als een tierelier! Dan nog aarzel je......toeval? Maar dat zat me toch niet lekker! Ik vind ook dat ik deze aanleiding aan jou moet vertellen. Dus, vandaar deze eerste reactie, die nog niks inhoudelijks betreft, maar wie weet komt dat vanaf nu.

    groetjes van Dichterje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een bijzonder verhaal, en wat fijn dat je toch hebt gereageerd. Als je eenmaal de 'blog hindernis' hebt genomen zal je zien dat het best meevalt. Ik schrijf deze blogserie over de doop naar aanleiding van reacties op een eerdere serie die ik schreef over de Heilige Geest. Ik probeer dat zo helder en eenvoudig mogelijk te doen met de Bijbel als mijn leidraad. Ik ben heel blij met alle reacties mijn blog, ze houden me scherp en zijn er steeds weer aanleiding toe om de Bijbel verder te onderzoeken. Ik schrijf niet om een bepaalde leer, theologie of denominatie te promoten, maar om mijn liefde voor Gods woord te delen op een frisse wijze in de hoop dat mijn lezers met een vernieuwd verlangen God zullen zoeken.
      Ik wens jullie nog een heel fijne week toe, fijn dat je meeleest.

      PS: Naar mijn weten ben ik nooit op tv geweest :)

      Verwijderen
    2. Hoi Marja, wat gaaf om zoveel reacties te lezen en te zien hoeveel mensen hier op een verschillende manier mee bezig zijn. Goed en fijn om over Gods Woord na te denken en er dan ook naar te handelen natuurlijk.....
      Ik ken ook een aantal mensen die oprecht in God geloven maar toch steeds een excuus blijven zoeken om zich niet te laten dopen, apart he? Zelfs vind ik het juist altijd een uitdaging om Gods Woord toe te passen, ook al snap ik het soms niet, gewoon doen, en tot nu toe heb ik er nooit spijt van gehad, het resultaat is altijd precies wat God belooft en laat dat nou precies zijn wat ik wil...
      Bedankt dat je het altijd zo simpel uitlegt, gewoon zoals het is. En jij ook een fijne week.

      Verwijderen
    3. Ja Jenneke, deze post is een record aantal keren bekeken, dat is super! Je voegt er een mooie gedachte aan toe: niet snappen, toch doen! We hebben zo vaak de neiging alles te willen beredeneren en begrijpen alvorens te handelen, maar de Bijbel zegt dat we door geloof zullen begrijpen, niet andersom...
      Hartelijk dank voor je bezoek en commentaar. Reacties op een blog zijn eigenlijk het kloppend hart van blogging!

      Verwijderen