zaterdag 13 april 2013

Waar ligt jouw schat?

De gelijkenis van de dwaze, rijke Hollander uit mijn vorige blog post leverde interessante reacties op. In mijn commentaar beloofde ik nogmaals een post te schrijven met betrekking tot het verzamelen van schatten.

Misschien heb je inmiddels Lucas 12 eens onder de loep genomen. Wat staan daar veel wijsheden in zeg! Niet altijd even eenvoudig uitvoerbaar, maar zeker wel prikkelend. We belanden zo langzamerhand aan bij de verzen 33 en 34, Jezus spreekt: Verkoop je bezittingen en geef aalmoezen. Maak voor jezelf een geldbuidel die niet verslijt, een schat in de hemel die niet opraakt, waar een dief niet bij kan en die door geen mot kan worden aangevreten. Waar jullie schat is, daar zal ook jullie hart zijn.

Verkoop je bezittingen! Bijna ondenkbaar voor ons spaarzame Hollanders. Alhoewel... een website als Marktplaats wordt steeds drukker bezocht. Blijkbaar hangen we toch niet zo veel aan al onze spulletjes als het lijkt. Maar goed, eigenlijk wil ik vandaag stilstaan bij dat laatste zinnetje: waar jullie schat is, daar zal ook jullie hart zijn.

Wow. Een hele pittige nadenker. Waar is mijn schat? Met andere woorden betekent dat letterlijk: waar stop ik mijn geld in? Want dat is ook datgene waar mijn hart naar uit zal gaan. Als je een grote bankrekening hebt, zal daar ongetwijfeld je hart naar uitgaan. Zeker in deze tijd, waarin banken bijna dagelijks worden gehacked en failliet gaan, zie je dat mensen stress en zorgen hebben over de financiële situatie in de wereld; het gaat hen aan het hart... Als je bijvoorbeeld veel geld in een hobby of sport steekt, zal daar je hart, je interesse liggen. Als je veel geld uitgeeft aan kleding, zal je hart daar naar uitgaan. Je hart volgt je geld.

Dat is eigenlijk een heel logische conclusie van de Here Jezus, niks mis mee... maar het is tegelijkertijd ook wel een waarschuwing. God wil ons hart, en dus ook onze rijkdom. Jezus raadt aan om schatten in de hemel te verzamelen, Hij noemt dat een geldbuidel die niet verslijt. Ik denk dat investeren in mensenlevens wat dat betreft het allermooiste is. Voor mij persoonlijk is dat de reden om te investeren in Christelijke opvang en hulpverlening, in evangelisatie- en studiemateriaal. Uit dat verlangen is onze stichting Traveling Light ook ontstaan. Eerlijk gezegd ging mijn hart helemaal niet uit naar verlsaafden en mensen met problemen, maar nu mijn geld er in zit wel! Ingewikkelder is het niet.

PS: Waar gaat jouw hart naar uit? En je investeringen?

6 opmerkingen:

  1. Alweer een nadenker. Ik zou eigenlijk een hele lijst kunnen schrijven over mensen/dingen hier op aarde. Mijn man, onze kinderen, het werken met ouderen, goede christelijke boeken, schrijven,bloggen enz. Toch, als ik er goed over denk, gaat mijn hart het meeste uit naar mijn Verlosser, mijn Heer en Heiland. Zonder Hem is al het andere niet waardevol. Het is mijn verlangen om te blijven groeien naar Hem toe en Hem te laten werken in mijn leven zodat Hij meer en meer die schat van mijn leven wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En van daaruit komen alle andere verlangens denk ik. Toen ik tot bekering kwam kreeg ik andere interesses en ging mijn hart veel meer naar mensen uit dan voorheen, ja, nu zelfs naar mensen die iedereen liever links laat liggen.
      Dank voor je commnetaar Wendy.

      Verwijderen
  2. Helemaal gelijk Marja; en volgens mij is het ook een beetje andersom: ik heb ergens hart voor en geef dan daarna mijn geld aan uit, dus je geld volgt je hart. Maar het principe blijft gelijk.
    Bedankt.
    Liefs,
    Sjaan Tinke.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een boeiende gedachtengang Marja. In de eerste plaats vraagt de Here: mijn kind, geef Mij je hart. Door te investeren in christelijke activiteiten of goederen richt je je hart indirect ook op het Koninkrijk van God. Blijft dat de omstandigheden voor veel mensen zwaarder zijn geworden in deze tijd. Een nadenken is het wel. Heb je al eens iets geschreven m.b.t. het geven van tienden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi gezegd Ron, zo bouwen we aan Zijn Koninkrijk in afwachting van Zijn terugkomst.
      Over tienden heb ik nog nooit eits geschreven (op deze blog), maar misschien ga ik me daar wel eens aan wagen :) Leuke uitdaging in deze tijd! Dank voor de tip.

      Verwijderen