dinsdag 3 december 2013

Gemeentegroei

Onlangs waren wij in Israel. Voor de zoveelste keer mag je wel zeggen. Het is inmiddels al dertig jaar geleden dat we daar voor het eerst voet aan land zetten. Toch ontdekken we steeds weer nieuwe plekjes; dorpen, steden, stranden, opgravingen, parken en bossen die we eerder over het hoofd zagen.

Zo vergaat het mij ook op mijn reis door de Bijbel. Momenteel lees ik, voor de zoveelste keer, het boek Handelingen.... en weer kom ik nieuwe dingen tegen. In het negende hoofdstuk las ik in vers 31 (Groot Nieuws Bijbel), Voor de geloofsgemeenschap brak in heel Judea, Galilea en Samaria een periode van rust aan. De opbouw voltrok zich, en men leefde in ontzag voor de Heer. Het ledental nam toe door de werking van de heilige Geest.

Over het algemeen nemen wij aan dat de kerken groeien tijdens een periode van verdrukking of crisis. Dat zien we namelijk vrijwel overal gebeuren. Maar hier staat duidelijk dat de kerk groeide in een periode van rust. Andere vertalingen spreken over een 'periode van vrede'. De gemeente kwam tot bloei in een tijd van vrede. Dat kan dus blijkbaar ook! Dat lijkt me een enorme bemoediging voor de kerk in de Westerse wereld. We hoeven niet te wachten op vervolging om te kunnen groeien!

Ik las recentelijk verschillende berichten in de media over de leegloop van kerken in Nederland. Maar eigenlijk klopt er dan iets niet. Bijbels gezien zou het aantal gelovigen namelijk toe moeten nemen in een land waar godsdienstvrijheid is en vrede. In het bovenstaande gedeelte worden maar twee voorwaarden genoemd:
  • men leefde in ontzag voor de Heer, en
  • de Heilige Geest was aan het werk
De NBV zegt het zo: dankzij de bijstand van de heilige Geest nam hun aantal steeds meer toe. Nou, dat lijkt me goed nieuws voor alle kerken die leegloop ervaren. Leg al die plannen, ideeën en strategieën nou eens even opzij en trek er eens een aantal (zon)dagen voor uit om met elkaar op je knieën te gaan en nodig de Heilige Geest uit om Zijn werk te doen.

Ik hoor graag van jullie.

2 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens!
    Hoe kan een gemeente groeien als er (ook bìnnen de gemeente) onrust is?
    Denk bijv. aan strijd om de leerstelling, leiderschap, taakverdeling, onvrede, etc.

    Elke bekeerling/nieuwkomer proeft vrijwel direct de sfeer binnen de gemeente en zal maken dat hij/zij wegkomt, als die sfeer geen rust en vrede uitstraalt...

    En dus: het klinkt mij zelfs vrij vanzelfsprekend in de oren, dat er rust en vrede in het land moet zijn, maar zéker en vooral in de gemeente zèlf!

    Wees gezegend,

    Sebo Hilberts

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk Sebo, eigenlijk begint alles met de vrede van Christus in ons hart, buiten dat om blijft alles mensenwerk.

      Verwijderen