dinsdag 13 januari 2015

Groot denken, klein beginnen

De ellende in de wereld komt massaal op ons af. Soms zo massaal dat we door de bomen het bos niet meer zien, en verlamd een pas op de plaats maken. Beelden, woorden, krantenkoppen en hulpacties gaan aan ons netvlies voorbij en de grote vraag die bij onnoemelijk veel mensen rijst is: hoe kan ik hier in hemelsnaam wat aan doen? Waar moeten we beginnen?

Mijn antwoord daarop is: groot denken, klein beginnen. Daarmee doel ik op het voorbeeld van God zelf. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij... wat? Een leger engelen zond? Een massale betoging organiseerde? De hele globe in één keer aanpakte? Nee! Hij zond één mens, Zijn Zoon. Dat is groot denken (de wereld liefhebben en haar nood zien) en klein beginnen (één mens een opdracht geven).

Ik geloof zeker dat het zo nog steeds werkt. Wij kunnen niet alle ellende in de wereld oplossen, maar ieder mens kan iets doen waardoor een ander wordt aangeraakt en een nieuwe kans krijgt. Dat is de filosofie achter onze Stichting Traveling Light. Op kleine schaal hulp bieden, en zo stap voor stap mensenlevens, gezinnen, straten, dorpen, steden, landen... ja, de wereld veranderen tot eer van de hemelse Vader... die wellicht nog harder huilt dan wij om de toestand op de aarde, die Hij gemaakt heeft.

Zo moeten ook jullie een licht zijn en schijnen voor alle mensen. Dan zien ze de goede dingen die jullie doen. En dan zullen ze jullie hemelse Vader eren.
[Matteus 5:16, Bijbel in gewone Taal].

Momenteel hebben we een super sportieve schaatsactie ten bate van de bouw van een opvanghuis voor meisjes en jonge vrouwen in Moldavë die uit de mensenhandel komen... Kijk maar eens op onze weblog!

Mijn vraag aan jullie is: laat je je in 2015 verlammen door angst of sta je op om je licht te laten schijnen?

2 opmerkingen:

  1. Mooi stukje Marja.
    We moeten inderdaad groot denken omdat onze Heer grote dingen kan doen. We mogen Hem er om bidden want ten diepste kunnen we er helemaal niets aan doen ook al zouden we het willen.

    En om antwoord te geven op je vraag: ik laat mij niet verlammen door angst. Ik wil proberen Zijn licht te laten zien in deze duistere wereld, hoe moeilijk dat soms ook is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi en aanmoedigend, dankjewel!!
    En die schaatstocht leek me wel leuk, maar is toch iets teveel gevraagd:) Ik heb wel je weblog aan m'n lijstje toegevoegd, wist niet dat die bestond!

    BeantwoordenVerwijderen