woensdag 25 november 2015

X = Kruis

Op mijn seizoensoverstijgende zomervakantieleesplankje staat X voor Kruis.

En dan bedoel ik niet het kruisje (x) voor een kus, maar het internationale symbool van het Christendom.

Het kruis staat symbool voor het lijden en sterven van Jezus Christus, de Zoon van God die als mens naar de aarde kwam om het kwaad, de zonde van de mensheid op zich te nemen.

Een gekke ruil als je er over nadenkt. Een heilig God die toenadering zoekt tot een zondige mensheid en zegt: geef Mij je ellende maar, dan geef ik jou mijn vergeving, vrede en verlossing. Dat is in geen enkele andere religie denkbaar. Toch zijn er heel veel mensen die het kruis afwijzen. De apostel Paulus schreef er al over: Ik heb u al vaak gezegd, en zeg nu zelfs met tranen in mijn ogen: velen leven als vijand van het kruis van Christus ... (Filippenzen 3:18).

Maar gelukkig zijn er wereldwijd meer dan twee miljard mensen [bron: Pew Reseacrh Center] voor wie het kruis zoveel meer is dan alleen een symbool... het is de kracht waaruit zij leven. In Kolossenzen 1:20 staat het zo:

Door Zijn Zoon heeft God een altijddurende vrede gesticht tussen Zichzelf en alles wat in de hemelen en op aarde is. Doordat Christus Zich aan het kruis heeft opgeofferd en Zijn bloed heeft gegeven, is er verzoening met God.

Daar kan een mens niets aan toevoegen. Geen goede werken, geen gebeden, geen rituelen, geen pelgrimstochten... dat kan een mens alleen maar in dankbaarheid aanvaarden!

4 opmerkingen: