woensdag 2 november 2016

Geheimenissen onthuld (4)

In mijn vorige blogje haalde ik aan dat de apostel Paulus een goed beheeder was van de geheimenissen van God... hij onthulde ze, hij maakte ze openbaar!

Zelfs vanuit de gevangenis vraagt hij om te bidden voor mogelijkheden om het mysterie van Christus te onthullen: En bid dan ook voor ons, dat God deuren voor ons opent om het mysterie van Christus te verkondigen waarvoor ik gevangenzit, en bid dat ik het mag onthullen zoals het moet (Kolossenzen 4:3-4). Het is niet de bedoeling dat we mysterieus blijven praten/preken/denken/doen als het over God gaat. We moeten Jezus Christus juist bekend maken.

Ik zeg niet dat we alles al begrijpen, maar wat we wel weten moeten we bekend maken. Paulus is zo verrukt over alles wat hij ontdekt, Hij houdt er maar niet over op :)

Met het oog op u heeft God mij die dienende taak toevertrouwd, opdat zijn boodschap in al haar volheid verkondigd wordt: het mysterie dat in alle eeuwen en voor alle generaties verborgen is geweest, maar nu aan zijn heiligen onthuld is. Aan hen heeft God bekend willen maken hoe glorierijk dit mysterie is voor alle volken: Christus is in u, hij is uw hoop op goddelijke luister... (Kolossenzen 1:25-27)

Paulus is de dienende taak toevertrouwd, in de HSV staat 'de beheerstaak', daar heb je dat woord weer. De gelovigen zijn beheerders van de geheimenissen van God. Aan ons de taak om het doek van vaagheid weg te halen en de goede boodschap eenvoudig te delen met een wereld in nood.

4 opmerkingen:

  1. Ah, we maken het veel moeilijker dan het is, begrijp ik. Wat aan ons geopenbaard wordt mogen we doorgeven aan wie het nog niet zag. Mooi dat je het zo helder brengt door deze woorden van Paulus heen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, soms maken we het echt moeilijker dan het is, helaas. Maar wat we begrijpen, kunnen we doorgeven!

      Verwijderen
  2. We kunnen inderdaad een voorbeeld nemen aan Paulus, hij kan zijn mond er niet over houden.
    Dank je voor je uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Wendy, hij was heel enthousiast en dat zouden Christenen vandaag ook moeten zijn!

      Verwijderen