donderdag 15 juni 2017

Geestelijke identiteit (1)

Terwijl sommigen van jullie een zomerse blogpauze inlasten en anderen juist lekker blogjes gaan lezen, heb ik me voorgenomen nog maar eens een onderwerp onder de loep te nemen. En dan niet zomaar een onderwerp om de komkommertijd mee te vullen, nee.... een veelbesproken onderwerp dat van levensbelang kan zijn, namelijk: onze geestelijke identiteit.

Wellicht heb je een paspoort of ID-kaart waarmee je je kunt identificeren. Met andere woorden, je kunt aantonen wie je bent, dat wil zeggen: wat je naam is, wanneer je geboren bent en waar je woont. We noemen dat ook wel persoonsidentificatie.

Het kan ook zijn dat een stichting, vereniging of school een bepaalde identiteit heeft, bijvoorbeeld een humanistische of christelijke identiteit. Dat zegt iets over de ideologie die ten grondslag ligt aan een organisatie, ook wel de 'kleur' genoemd.

Daarnaast is er ook nog een identiteitsvraag die veel dieper gaat, die te maken heeft met wie wij werkelijk zijn. Niet op papier, maar in ons hart. Die vraag staat als het ware op het T-shirt van ons leven geschreven: wie ben ik? In onze post-moderne samenleving worstelen meer mensen dan ooit met hun identiteit; met het vinden, erkennen en accepteren daarvan. Die worsteling is al zo oud als de mensheid zelf. Ik denk dat aan die worsteling vaak ten diepste het gebrek aan duidelijke zingeving ten grondslag ligt.

Als we per toeval op deze aarde gekomen zijn, kunnen we ook per toeval weer verdwijnen. Er is geen nut, geen hogere roeping of bestemming, geen liefde of verbondenheid. Het gevolg is dat mensen zich eenzaam voelen te midden van 7 miljard andere mensen. Hoe is het mogelijk?

Ik denk (weet uit eigen ervaring) dat we de identiteitsvraag niet kunnen loskoppelen van de identiteitsgever: God zelf. Het antwoord op de 'wie ben ik' vraag komt namelijk voort uit het antwoord op de veel belangrijkere vraag wie is God? In Hem vinden we onze ware identiteit en daar komt heel wat bij kijken. Ik hoop van harte dat je mee wilt lezen en gaat ontdekken wat er allemaal op je geestelijke ID-kaart hoort te staan.

6 opmerkingen:

  1. Vragen die altijd blijven en het is ook goed om ons dat af te vragen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou bijna zeggen 'eeuwige vragen' ja... maar gelukkig zijn er antwoorden in de Bijbel!

      Verwijderen
  2. Mooi om dit te lezen. Je wordt weer eens bepaald bij je bestemming en tegelijk denk ik ook aan Zondag 1 van de Heidelbergse catechismus: Wat is mijn enige troost in leven en in sterven? Mijn moeder wist daar feilloos uit haar hoofd het antwoord op, zelfs toen zij al dementeerde. Dat was een waarheid waar ze zich altijd aan vastgeklampt hield: In een korte zin samengevat: Ik ben Gods eigendom. Ja, ik laas graag weer mee Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een prachtige samenvatting Coby... Gods eigendom! Heel gezellig dat je weer meeleest. Groetjes.

      Verwijderen