woensdag 10 januari 2018

Doel van de kerk (7)

'Bijbels gezien wordt de kerk niet opgebouwd door programma's en methodes, maar doordat christenen dienstbaar zijn' schreef ik in  mijn vorige blogje.

Mooi he, om de woorden in Efeziërs 4:11-13 eens langzaam te lezen en te vergelijken met de manier waarop wij vandaag kerk zijn. Tot nu toe hebben we gezien:
  • Hij [Jezus] is het die ​apostelen​ heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, ​herders​ en leraren (Amen, laten we daar niets aan afdoen of toevoegen en hen allen erkennen en waarderen.)
  • om de ​heiligen​ toe te rusten (Het is niet de bedoeling dat we 'dom' blijven, maar dat we opgeleid en klaargemaakt worden....)
  • voor het werk in zijn dienst (Om de werken te gaan doen die God heeft voorbereid, niet onze eigen zin.)
  • Zo wordt het lichaam van ​Christus​ opgebouwd (Dus!)
Het Lichaam van Christus, ofwel de gelovigen, de kerk (plaatselijk en universeel) wordt opgebouwd (groeit) wanneer de apostelen, profeten, evangelisten, herders en leraren de gelovigen opleiden tot dienstbaarheid aan God. Maar daarmee zijn we er nog niet.... Laten we verder lezen:

En hij [Jezus] is het die ​apostelen​ heeft aangesteld, en profeten, evangelieverkondigers, ​herders​ en leraren, om de ​heiligen​ toe te rusten voor het werk in zijn dienst. Zo wordt het lichaam van ​Christus​ opgebouwd, totdat wij allen samen door ons geloof en door onze kennis van de ​Zoon van God​ een eenheid vormen... (NBV).

Aha, er is een hoger doel dan alleen maar kennis vergaren en dienstbaar zijn. We moeten stoppen met elkaar bevechten en uiteindelijk een eenheid vormen! In Het Boek staat het heel duidelijk: Het doel daarvan is dat wij ten slotte volledig één zullen zijn, door ons gemeenschappelijk geloof en doordat wij de Zoon van God allemaal even goed kennen. Ach, ik had het kunnen weten, we spelen geen kerkje omdat we dat nu eenmaal al eeuwen doen, nee... het is de bedoeling dat we een eenheid gaan vormen doordat we de Zoon van God allemaal even goed leren kennen! 

Hoe langer ik over de woorden in Efeziërs 4-11-13 nadenk, hoe duidelijker het wordt. Het doel van de kerk is simpel, namelijk dat iedereen Jezus even goed leert kennen! Toerusting leidt tot dienstbetoon leidt tot opbouw van de kerk leidt tot kennis van Jezus leidt tot eenheid.... ongeacht onze achtergrond, opvoeding, opleiding of kerkelijke gezindte.

8 opmerkingen:

  1. Mooi stukje Marja. Het is denk ik inderdaad het hoofddoel in ons leven om meer en meer naar het beeld van Jezus Christus te groeien. Dat moet centraal staan in alles wat wij doen (activiteiten, bedieningen, werk enz). Als ik niet steeds meer op Christus ga lijken, heb ik Gods doel voor mijn leven volledig gemist.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leer ik Hem beter kennen, dat kan ik mij inderdaad steeds afvragen als ik dingen doe of laat. Bedankt voor je commentaar Wendy.

      Verwijderen
  2. Mijn kleine Bijbelstudie: Vers 12: Voor de vervolmaking van de heiligen (jij zegt: om de ​heiligen​ toe te rusten :-) ). In het Grieks staat er een woordje dat wijst op "perfectioneren". Het afgeleid van het begrip dat 'repareren wat kapot is', zoals in Mattheüs 4:21 , of 'voltooien wat is niet voltooid' (zoals in Lukas 6:40 , Romeinen 9:22 ); en daarom wordt het geestelijk gebruikt om de gevallenen te "herstellen/terechtbrengen" (Galaten 6:1), of om de onvolmaakte christen te "vervolmaken" ( Hebreeën 13:21 ; 1 Thessalonicenzen 3:10 ). Ik vind het mooi dat je de eenheid noemt. Paulus wijst op een heel bijzondere vorm van eenheid - de eenheid van de kennis van de Zoon van God.

    Vers 13: totdat wij allen komen tot de eenheid vanuit het geloof en vanuit de kennis van de zoon van God, tot een volkomen mens-zijn,
    tot de volle maat van rijpheid vanuit de Gezalfde.

    Het gaat in de eenheid van het geloof om 'de kennis van de Zoon van God. Mooi dat er staat: ... tot alle leden gekomen zijn “tot een volwassen man”, dat is tot geestelijke volwassenheid. Die geestelijke volwassenheid is af te meten aan de mate waarin de Messias Jezus gestalte heeft gekregen in hen.(Galaten 4:19). Dat is wat wordt bedoeld met “[de] maat van [de] volgroeidheid van de volheid van Christus”. Dit is de maat waarnaar God de groei van de gemeente afmeet.

    Dank je wel Marja voor jouw mooie blog weer. "Het doel van de kerk is simpel, namelijk dat iedereen Jezus even goed leert kennen!" Wat is dat: evengoed leert kennen? Ik denk dat het Paulus (en God) gaat om de zaligmakende kennis van Christus. On de levende ontmoeting met Hem. Ik kende Jezus ook. Maar erkende Hem niet als mijn Messias. Het gaat geloofsontmoeting met Hem. Van daaruit is er eenheid mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je nuttige toevoeging! 'Om de heiligen toe te rusten' zijn overigens niet mijn woorden hoor, die staan in de NBV en HSV. Het idee is wel in de meeste vertalingen hetzelfde denk ik.... de vervolmaking van de heiligen; er is altijd ruimte voor geestelijke groei. Jezus beter/goed leren kennen is inderdaad het gevolg van een levende ontmoeting met Hem, die kunnen we dagelijks hebben dankzij de Heilige Geest die in ons woont, Hij wijst ons de weg in de volle waarheid (naar Jezus zelf dus). Groetjes.

      Verwijderen
  3. Jezus kennen als de zoon van God.
    Weten wat Hij voor ons over had.
    Dat wat Hij ons leerde.
    De naaste lief hebben als jezelf.
    De kerk een samenzijn, leren telkens weer.

    Daarnaast toepassen in ons leven.
    Elke dag!

    (ik geef er misschien mijn eigen draai aan Marja)
    Maar ik las het weer met belangstelling!

    Groet,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is juist de bedoeling van mijn schrijven denk ik, dat we er weer opnieuw over nadenken en er misschien een 'eigen draai' aan geven :) Thanks!

      Verwijderen
  4. Mooi omschreven Marja, dicht bij de kern van de tekst blijvend.
    Eigenlijk zijn we met z'n allen nog steeds aan het oefenen in onze repetitieruimte.

    Repetitieruimte

    Het koor is niet compleet,
    de alt zingt weer alleen
    en ook de bassen
    kunnen steun gebruiken.
    De dirigente hoopt en bidt
    dat niemand ziek zal zijn
    op zondag in de eredienst,
    het groepje is zo klein.

    Hoe zou de Grote Dirigent
    vanuit de hemel bidden,
    Hij heeft allen
    genodigd in Zijn Koor.
    We kunnen hier op aarde
    toch vast gaan repeteren,
    verschillend als we zijn
    geven we samen goed gehoor.

    Al zullen hier en daar
    wat valse tonen klinken,
    als we met vreugde werken
    aan de harmonie
    zullen we op een dag
    de mooiste psalmen zingen,
    vormen de stemmen
    een gouden melodie!

    Coby Poelman-Duisterwinkel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prachtig verwoord weer Coby, als we met vreugde werken.... dat is de key!

      Verwijderen