maandag 6 augustus 2007

Bijbel Studie Niet Populair?

De sleutel tot de geheimen van het leven
Niet zo lang geleden sprak ik met een verkoopster in een Christelijke boekhandel en ze vertelde me dat de meeste boeken die verkocht worden, fictie boeken zijn. Alles, van romans tot thrillers tot fantasie. Boeken over bijbeluitleg en -toepassing zijn niet zo populair, verzekerde ze mij. De meeste lezers kiezen niet voor studie boeken, ze willen vermaakt worden. Haar woorden brachten een gevoel van teleurstelling bij me boven, waarom zijn zovelen toch niet geinteresseerd in de Bijbel? Ik moets denken aan een gedeelte dat ik schreef in mijn eerste boek, Sacred Sabbath.

Onze samenleving is trots op haar onafhankelijkheid en zelf-help structuur. We kunnen alles zelf oplossen als we maar genoeg tijd en geld hebben! Ik denk dat een gevolg van deze onafhankelijkheid onder andere is dat we maar moeilijk correctie of leiding kunnen aanvaarden. We willen de dingen liever zelf uitzoeken. We willen niet aan het handje geleid worden, zeker niet in een richting die ons niet aantrekkelijk lijkt. Mochten we er echt niet meer uitkomen dan kunnen we altijd professionele hulp inschakelen. Er is een groep of therapie voor alles en iedereen! Als de aangeboden hulp niet werkt of ons niet bevalt zoeken we gewoon wat anders. We blijven zoeken naar iets of iemand die ons wil vertellen wat we graag horen. We gaan van yoga naar pilates naar massage, van mediums naar horoscopen, van psychologen naar dokters en zelfs van kerk naar kerk, op zoek naar iets of iemand die het eens is met onze denkwijze. We willen dat de hulp komt uit een richting waarin we ons comfortabel kunnen voelen, een richting die niet teveel vraagt en uitdaagt. Deze houding was al voorzien in de Bijbel. Kijk maar eens in 2 Timotheus 4:3, daar staat

Want er komt een tijd dat de mensen niet meer naar de waarheid willen luisteren, maar leraars zoeken die hun vertellen wat zij graag willen horen.

Het hoofdstuk gaat daarna verder in op het Bijbelse principe een dag per week terug te geven aan God, zoals bijvoorbeeld ook een percentage van ons inkomen aan God teruggegeven behoort te worden. Ja, mijn boeken gaan over de Bijbel en alles wat we daar uit kunnen leren en toepassen in ons dagelijks leven. Het leven is niet alleen maar vermaak en je goed voelen. Het leven is zeker ook groei, ontwikkeling, leren en richting vinden. Waar komen we vandaan, waarom zijn we hier en waar gaan we naartoe? Geloof het of niet, maar de Bijbel is de sleutel tot het ontdekken van de antwoorden op deze vragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten