maandag 14 september 2009

Een wijs en verstandig volk!

Toon wijsheid en inzicht
Als Europeaan in Amerika krijg je soms interessante vragen toegespeeld. Bijvoorbeeld wat onze doorsnee opinie is over de USA en de Amerikanen. Andersom gebeurt het ook wel dat ik de Amerikanen eens vraag hoe ze Europa zien en wat ze over Nederland weten. Dat levert soms de meest doldwaze gesprekken op. Maar toch, de grappen en vooroordelen terzijde, willen we op de een of andere manier allemaal graag als land en volk worden gewaardeerd.
Onlangs las ik in Deuteronomium 4:6 hoe Mozes het Joodse volk toesprak alvorens ze in het hun beloofde land zouden gaan wonen. Hij drukte ze op het hart toch vooral te handelen volgens de wetten en regels van God,
Leef ze strikt na, dan toont u wijsheid en inzicht. Alle volken die dat zien en van deze wetten horen, zullen zeggen: ’Wat is dat grote volk wijs en verstandig!’
Zou het niet geweldig zijn als andere volken en landen zo over jouw land zouden spreken? Zou het niet geweldig zijn om algemeen bekend te staan als een wijs en verstandig volk? Helaas wordt dat niet over ons gezegd, niet over Amerika en niet over Nederland. Ik geloof overigens wel dat we zo bekend zouden moeten staan als Christenen. Niet als kritisch, intolerant en hoogmoedig, maar als mensen die wijsheid en inzicht tonen! Het is aan de liefde dat wij herkenbaar moeten zijn, het is aan wijsheid en inzicht dat God in ons bekend zal worden!

2 opmerkingen:

  1. lieve marja ik kan me zo goed vinden in wat jij hier schrijft,ook wil ik je een vruchtgare tijd toewensen in de us de laatste keer dat je in de agapegem.was moest ik direct naar huis en jij was omringt met de zussen en broers.ik hoop dat het me gelukt is om dit te versturen,ik heb een google adres aangemaakt hoop ik!liefs van sjanie de jonge

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hoor Sjanie, het is gelukt!! Je commentaar is leesbaar, zelfs hier in California, haha! Hartelijk dank voor je lieve woorden en fijn dat we zo contact kunnen houden!!

    BeantwoordenVerwijderen