vrijdag 6 februari 2015

Vier niveaus van verzoening (1)

Niet zo lang geleden stelde een lezer van deze blog de vraag of ik eens een serie wilde doen over vriendschappen, bijbelse vriendschappen wel te verstaan.

Een mooi onderwerp en tegelijkertijd ook een gevoelig onderwerp denk ik; er gaat namelijk nogal eens wat verkeerd op dat gebied. We worden teleurgesteld, we hebben te hoge verwachtingen, we zijn te egoistisch, we geven te veel... of te weinig. (Nou ja, vul zelf maar in.)

Toen ik ging nadenken over de basis van onze vriendschappen/relaties kwam ik eigenlijk als vanzelf terecht bij het thema: verzoening. Een deftig woord dat je misschien niet eens zoveel zegt. Het betekent onder andere: einde van een conflict, hereniging, herstel van verbroken eenheid, herstel van de vrede, verbroedering...

Verzoening betekent ook 'herstelde vriendschap' en dat is de grondslag van het Christelijk geloof. Het geeft het karakter van God weer. Onlangs spraken mijn man en ik op een conferentie in Duitsland over het thema verzoening, over vier niveaus van verzoening om precies te zijn. De reacties daarop waren heel ontroerend en het lijkt me nuttig dit onderwerp (in beknopte versie uiteraard) op deze blog uit te werken. De vier niveaus die aan de orde komen, zijn:
  • Verzoening tussen God en de mensheid
  • Verzoening tussen God en Israel
  • Verzoening tussen Joden en heidenen
  • Verzoening tussen jou en de mensen om je heen
Het uitdiepen van het thema verzoening legt een gezonde basis voor de vriendschappen in ons leven. Lezen jullie mee?

6 opmerkingen:

  1. Momenteel vindt ik persoonlijk de verzoening tussen jou en de mensen om je heen. Waar ik woon is het jammer dat we niet eens goededag kunnen zeggen. Ik doe dat en dan kijken ze je aan wat bezielt die vent toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is jammer om te horen Walter, maar toch hoef je je daar niet zoveel van aan te trekken, gewoon blijven groeten :)

      Verwijderen
  2. Ja, ik lees zeker weer mee Marja.
    Een mooi thema heb je gekozen (zowel vriendschap als verzoening). Ik zie uit naar je leerzame schrijfsels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Wendy, een prachtig thema inderdaad, daar kunnen we wel een jaarlang blogjes over schrijven :)

      Verwijderen