maandag 16 september 2019

Ziel en gezondheid (4)

'Als onze ziel (in het verleden) beschadigd is, hebben we innerlijke genezing en heling nodig' schreef ik in mijn vorige blogjeZielepijn kan op vele manieren ontstaan, bijvoorbeeld door teleurstellingen, afwijzing, misbruik, manipulatie, vervloekingen etc. etc. Heel vaak zijn beschadigingen aan de ziel al terug te voeren tot onze kinderjaren.

👉Zielepijn gaat niet vanzelf over! Heel vaak wordt zelfmedicatie (drank, drugs, gedragsaanpassing, isolatie etc.) gebruikt om de onzichtbare pijn te onderdrukken.

Ik heb weleens gehoord dat onze ziel als een spons is die alle ervaringen (goede en slechte) opslurpt. Als we een natte spons niet regelmatig uitknijpen wordt hij zwaar en gaat stinken; dat geldt ook voor onze ziel. Zou daar het woord 'zieleknijper' vandaan komen denk je? 

Het belang van zielsgenezing is cruciaal. Het lost misschien niet alle lichamelijke problemen op, maar wel heel veel. Laten we nog even teruggaan naar de tekst in 3 Johannes 1:2 waar staat:

Geliefde, ik wens dat het u in alles goed gaat en dat u gezond bent, zoals het uw ziel goed gaat.

Gezond zijn, zoals (evenals, evenzo, gelijk als, net zo) het onze ziel goed gaat. Op grond daarvan durf ik te beweren dat een gezonde ziel de basis voor een goede fysieke gezondheid is en dat begint met het zeker weten dat je veilig bent bij God. De Psalmist beschrijft het zo: Alleen bij God vindt mijn ziel haar rust, van hem komt mijn redding (Psalm 62:2).

We kunnen alle medicijnen en therapieën die de wereld te bieden heeft, uitproberen, maar alleen bij God zullen we werkelijk rust voor onze ziel vinden. En dan kan verdere genezing volgen. En ja, dan komen we weer uit bij de uitnodiging van de Here Jezus zelf: Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven. Neem Mijn ​juk​ op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van ​hart; en u zult rust vinden voor uw ziel...


10 opmerkingen:

  1. Wat een mooi beeld van die spons. Mooi helder beschreven weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Coby. Dat beeld heeft mij geholpen om te begrijpen hoe we dingen opnemen en vasthouden.

      Verwijderen
  2. Alleen bij God vinden we echt rust. Maar God gebruikt wel mensen voor genezing en herstel van onze ziel toch? Want onze God is een God van relaties.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, daar heb je helemaal gelijk in, ik schreef daar ook over in deel 3 van de serie. Ik denk zelfs dat het de bedoeling is dat de Heilige Geest door mensen heen werkt om tot herstel en genezing te komen.

      Verwijderen
  3. Mooi verwoord. Inderdaad,alleen bij God zullen we werkelijk rust voor onze ziel vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het begin en het eindpunt (en alles daar tussenin) is bij Hem ja :)

      Verwijderen
  4. Gedachten en emoties, prikkels, ze zijn altijd om ons heen.
    Ze kunnen ook fysieke klachten geven.
    Je hebt iemand nodig die er altijd voor je is, waar je rust vindt.
    Dat kan God zijn, maar Hij kan ook iemand op je pad sturen.
    Of Hij laat je je eigen kracht ervaren.

    Het zet wel weer aan tot nadenken Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Drie mooie opties noem je daar Hilly, God werkt op vele manieren, maar bovenal met Zijn Geest door mensen heen. Dank je wel voor je reactie.

      Verwijderen
  5. Mooi wat je schrijft over rust. Een thema dat de laatste steeds voorbij komt in mijn leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rust wordt steeds kostbaarder in onze maatschappij, of schaars misschien wel. Bij Hem kunnen we het vinden!

      Verwijderen