zondag 3 november 2019

Herderin

Hebben jullie 't ook weleens, dat je een bekend stuk in de Bijbel leest en ineens valt je oog op iets dat je nooit eerder hebt gezien? Dat had ik vanmorgen...

Ik las Genesis 29, het verhaal van Jakob die op weg is naar Haran om een vrouw te zoeken. Hij spreek een groep herders aan als hij met zijn kudde bij een waterput komt. In vers 9 staat: terwijl hij nog met hen sprak, kwam Rachel met het kleinvee van haar vader; zij was namelijk herderin.

Rachel was een herderin? Dat wist ik niet. De bekendste herder uit de Bijbel is wel David (op Jezus na dan, die de Goede Herder wordt genoemd). Zou Rachel een slinger gehad hebben om stenen mee weg te schieten, net als David? Zou ze leeuwen en beren verjaagd hebben, net als David? Zou ze ook een muziekinstrument hebben bespeeld, net als David?

Ik probeer me voor te stellen wat voor vrouw Rachel was. Vast geen doetje en ook niet een dame die heel de dag in de spiegel zat te kijken. Rachel was mooi van gestalte  en knap om te zien (vers 17). Dat goede figuur had ze wellicht te danken aan het vele lopen met de kudde :)

Ik vind het bijzonder dat specifiek genoemd wordt dat zij een herderin was; dat woord komt namelijk maar één keer in de Nederlandse vertaling van de Bijbel voor. In het Hebreeuws is het woord herderin hetzelfde als herder. Herders (en dus ook een herderin) spelen een belangrijke rol in de Bijbel, als hoeders van schapen én als opzieners van een plaatselijke gemeente.

Zorg voor uzelf en voor de hele kudde waarover de heilige Geest u als herder heeft aangesteld; u bent de opzieners van Gods gemeente, die hij verworven heeft door het bloed van zijn eigen Zoon (Handelingen 20:28).

Ik word er blij van, die bijzondere vrouwen in de Bijbel!

8 opmerkingen:

  1. Ik vind het heel bijzonder en mooi, een herderin.

    Graag gelezen Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag geschreven Hilly, ik vind het zo bijzonder! Via FB wees iemand me nog op de tekst in Exodus 2:16 waar de dochters van de priester van Midian water putten voor de kudde.

      Verwijderen
  2. Wat mooi inderdaad Marja. Ik wist dat niet, althans, ik heb er nooit bij stilgestaan.
    Ik heb het ook wel eens dat er ineens een tekst of een woord opvalt, terwijl je het al talloze keren gelezen hebt. De Bijbel blijft boeiend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Bijbel blijft boeiend inderdaad Wendy. Ik heb Genesis al heel vaak gelezen, maar dit was me nooit opgevallen.

      Verwijderen
  3. Wat opmerkelijk dat je soms op een woord stuit, dat je voorheen niet opgevallen is.
    Jakob was daar ook niet gekomen als niet zijn moeder tegen Izak gezegd had dat ze een hekel had aan de vrouwen van Kanaän.
    Izak stuurde hem dus naar Paddan Aram om daar een vrouw te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat viel em ook op, dat zijn moeder zei dat ze een hekel had aan die vrouwen. Wat deden zij dan verkeerd vraag je je af. Ach, er is nog veel te ontdekken in de Bijbel :)

      Verwijderen
  4. Mooi dat je ons hier op wijst Marja, het was mij ook ontgaan. Dank voor dit herderlijk schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen