woensdag 18 december 2019

Licht van de wereld (1)

'Waar zal ik over spreken a.s. zondag', vroeg mijn man. 'Over het licht van de wereld' was mijn antwoord, een mooi onderwerp tijdens deze donkere dagen voor Kerst. Ik besloot gelijk om er een korte blogserie over te schrijven. Lezen julllie weer mee?

We leven in een wereld waarin veel duisternis is. Oorlog, geweld, terrorisme, pijn, misbruik, verdriet, en eenzaamheid, noem maar op. Dat is natuurlijk niks nieuws. Zo'n 700 jaar voor Chr. schreef de profeet Jesaja: Het volk dat in duisternis voortgaat, zal een groot licht zien; een licht dat straalt over hen die in een land van dichte duisternis wonen (Jesaja 9:1).

Een land van dichte duisternis, bbrrrr, dat kan dus zo zijn. Het licht was een belofte, iets om naar uit te kijken. De Bijbel spreekt veelvuldig over licht in de duisternis. Logisch eigenlijk, want de Bijbel is het Woord van God en God is licht. In 1 Johannes 1:6 staat het zo: God is licht en er is in Hem geen spoor van duisternis.

Hoe komt dat licht van God nu dichterbij? In onze wereld, ons land, onze steden en in onze persoonlijke duisternis? God zond Zijn Zoon Jezus naar de aarde, dat wordt wereldwijd met Kerst gevierd. Jezus zei: Ik ben als licht naar de wereld gekomen om ieder die op Mij vertrouwt uit het donker te halen (Johannes 12:46). Zit je in het donker? Voelt het donker om je heen? Jezus wil je uit het donker halen! Dat is geen loze belofte.

Ik ben het licht van de wereld. Wie Mij volgt, zal nooit in het donker rondtasten, maar leven in het licht (Johannes 8:12).

8 opmerkingen:

  1. Mooi beschreven Marja, dankjewel!
    Ik heb eens een preek gehoord over deze lezing.
    Die sprak me zo aan dat ik er een gedicht over schreef.
    Ik deel het wel even weer:

    De oorzaak van Kerst

    Toen ten tijde van Jesaja
    de wereld in het diepste donker was,
    men leek te leven zonder God,
    de waarheid struikelde,
    recht niet meer triomfeerde
    zag God zijn mensen
    en Hij was ontzet.

    Zoals een vader of een moeder
    verdriet heeft om het lijden
    van hun diep beminde kind,
    niet aanzien kan
    dat het van pijn zal sterven

    zo is de Vader om zijn kinderen bewogen
    en heeft Hij ons gered
    door op het kerstfeest
    als een weerloos Kind te komen.

    Coby Poelman-Duisterwinkel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prachtige woorden Coby, en hoe toepasselijk bij dit blogje. Dank je wel voor het delen. Gezegende feestdagen toegewenst.

      Verwijderen
  2. Mooi Marja! Wat zou het mooi zijn als het bij iedereen hier om zou gaan met Kerst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas is dat niet zo Wendy, toch vind ik het altijd bijzonder dat kerst wereldwijd wordt gevierd in gezinnen, kerken, scholen en gemeenschappen.

      Verwijderen
  3. Ondanks het donkere in de wereld, hebben zoveel mensen lichtjes in huis, bij huis.
    Hoe blij maakt ons dat licht. Als er een feest is wat verbindt is het Kerstmis wel.
    Het kindje van het licht in ons midden, hoe mooi.

    Fijne dagen Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe blij maakt ons dat licht... zo is het zeker Hilly. Fijne feestdagen en een gezegend nieuwjaar toegewenst. Dank je wel voor al je lieve berichtjes.

      Verwijderen