dinsdag 18 februari 2020

Biddend begeren

'Ga op zoek naar de juiste begeerten' schreef ik in mijn vorige blogje en daarbij haalde ik Marcus 11:24 aan waar staat: Daarom zeg Ik u: alles wat u biddend begeert, geloof dat u het ontvangen zult, en het zal u ten deel vallen.

Als we dingen biddend mogen begeren, kan 'begeerte' op zich natuurlijk nooit fout zijn; dat hebben we ons waarschijnlijk aan laten praten. Ik denk dat juist daarom het tiende gebod geen restrictie is, maar een uitdaging om erachter te komen wat we dan wel mogen begeren. Dat is ook het uitgangspunt geweest in mijn Engelstalige boekje My Neighbor's House.

Paulus schrijft over het tiende gebod: Zonder de wet zou ik nooit geweten hebben wat zonde is. Als de wet niet had gezegd: ‘U mag niet iets begeren wat van een ander is,’ zou ik niet hebben geweten dat dit verkeerd is. Zo eenvoudig is het dan ook wel weer 😁

Niet de dingen van een ander begeren, maar juist achter datgene aan gaan dat God voor je heeft weggelegd. Ik heb de Bijbel er op na geslagen en kwam uit bij Spreuken, hoofdstuk 8, het hoofdstuk over de wijsheid. In vers 11 staat het...

Want wijsheid is beter dan koralen, al wat men zou kunnen begeren, kan haar niet evenaren.

In het Engels staat het heel mooi vind ik:" for wisdom is more precious than rubies, and nothing you desire can compare with her." Nothing you desire, niets dat je zou kunnen begeren is te vergelijken met wijsheid. Dan is het toch logisch dat we daar achter aan moeten gaan, of niet?

9 opmerkingen:

  1. Al weer zo helder beschreven.
    Wat mooi dat de Bijbel je dit inzicht gaf.
    Gods eigen Woord helpt ons verstand te openen en de Geest zal vast ook wijsheid geven.
    Dat is een mooie begeerte Marja!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Coby, ik moet denken aan Efeziërs 1:17... de Geest van wijsheid en openbaring. Ik denk dat ik er nog een blogje over ga schrijven. Dank je wel voor je input :)

      Verwijderen
  2. Het eerste wat bij me opkomt terwijl ik je blog lees is Spreuken 9:10 "De vreze des Heeren is het beginsel der wijsheid....."
    We hebben wijsheid zo nodig, ik in ieder geval wel, mooi dat we dat wel mogen begeren. Ik zoek dan niet de wijsheid van de mensen maar verlang naar Zijn wijsheid. Inderdaad wat je in het antwoord hierboven schreef over Efeze 1:17 "...de Geest van openbaring en wijsheid" Ik ben nu al benieuwd naar wat je daar over gaat schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet de wijsheid van mensen inderdaad, maar van Hem. Ik ga er inderdaad nog een vervolgblogje over schrijven. bedankt voor je waardevolle reactie.

      Verwijderen
  3. Ik denk dat het eraan ligt wat je begeert.
    Wijsheid begeren om het juiste te doen kan niet fout zijn.
    We mogen vragen, het is niet gezegd dat we het krijgen.

    Mooi blogje Marja, kijk uit naar het tweede blogje over dit onderwerp.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In het Hebreeuws staat er: For wisdom is better than pearls; all desirable things cannot be compared to it.
    Ook mooi hè. Volgens Rashi: cannot be compared to it: They will not equal its value.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. All desirable things... wow, dat is nogal wat. Er is niets gelijk in waarde. Mijn volgende blogje gaat over die wijsheid. Dank je wel voor je mooie aanvulling Aritha.

      Verwijderen