woensdag 12 februari 2020

Je mag ook niks...

In mijn tienerjaren vond ik de Bijbel en het Christendom maar een beetje benauwend. Zoveel regeltjes en wetten. En leuke dingen? Die zijn natuurlijk allemaal verboden. Ik had het idee dat serieus Christen worden mijn 'vrije' leven aan banden zou leggen en stelde de keus voor Jezus steeds uit.

Ondanks dat ik zeker niet in een 'zware' kerk ben opgegroeid, waren de Tien Geboden wel een onzichtbare leidraad in ons gezin. Het tiende gebod vond ik altijd maar moeilijk: Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is. Je mag ook niks...

Na mijn bekering begon ik pas te zien dat die woorden geen beperking inhielden, maar juist een uitdaging. Een uitdaging om erachter te komen wat we dan wel mogen begeren. Nee, niet de spullen van mijn naaste dus... maar juist die dingen die God voor mij heeft weggelegd.

Heb je 't ooit zo gelezen? Het is destijds de insteek van mijn Engelstalige boekje My Neighbor's House geworden. Ga op zoek naar de juiste begeerten. In Marcus 11:24 staat: Daarom zeg Ik u: alles wat u biddend begeert, geloof dat u het ontvangen zult, en het zal u ten deel vallen. Het zal duidelijk zijn dat dat niet over de spullen van de buren gaat. Maar waarover dan wel?


10 opmerkingen:

  1. Mooi, mogen (niet eens moeten) ontdekken wat God voor je heeft weggelegd. Eigenlijk is dat wat ik aan het doen ben.
    Dank je wel dat je er woorden aan ga de voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat mooi Danielle dat je daar juist mee bezig bent, het is een mooie ontdekkingsreis van de letter naar de Geest!

      Verwijderen
  2. Dat is een mooie invalshoek. Dank je voor je blog weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi bedacht! Zo had ik het inderdaad nog niet eerder gelezen.
    Ik moet denken aan het kinderlied "Ik wens te zijn als Jezus..." dat lijkt me een goede begeerte;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad een goede begeerte Coby, ik ga er nog een vervolgblogje over schrijven :)

      Verwijderen
  4. Dat vind ik een frisse Bijbelse gedachte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een frisse kijk zullen we maar zeggen, dat is nou precies wat de Heilige Geest ons wil geven!

      Verwijderen
  5. Eigenlijk mag je niet jaloers zijn op wat de ander heeft en dat is niet altijd makkelijk.
    Het kan zo zijn dat de ander veel meer heeft, dan lijkt het zelfs misschien wat oneerlijk.
    We mogen er op vertrouwen dat God weet wat we nodig hebben.

    Het zet me weer aan het denken Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het precies Hilly, God weet wat we nodig hebben en wil het ons geven, dus jaloers zijn is niet nodig.

      Verwijderen