donderdag 16 juli 2020

Machtsspel

Want in Hem leven wij, bewegen wij ons en bestaan wij
(Handelingen 17:28)

'In Him we live, and move, and have our being...' Een van mijn favoriete Bijbelteksten. Wat een diepte in een paar woorden! 'Hem' is Jezus Christus zelf.

Het grootste deel van mijn leven (nou ja, tot nu toe) wist of begreep ik dit niet. Ik ging er vanuit dat ikzelf de baas was over mijn leven en mijn toekomst. Ik had één leven om te leven en wilde er het beste van maken. Niets mis mee natuurlijk, maar zonder degene die het leven geeft, zijn zulke doelen niet haalbaar 😉 dat weet ik nu!

Hoe goed en verheven onze bedoelingen ook zijn om iets moois van het leven te maken, we zullen tegenstand ondervinden. Zolang we degene die het universum in Zijn handen houdt niet erkennen, zullen we tegen obstakels aan blijven botsen in ons beperkt wereldje.

In mijn vorige blog schreef ik over het wrede slagveld waarin we ons bevinden, of we het nu leuk vinden of niet. We zien iedere dag hoe een enorm machtsspel wordt gespeeld in onze wereld. Politieke leiders, landen, organisaties ... ze handelen allemaal alsof de wereld zou ophouden te functioneren als zij er niet meer zouden zijn. Wat een arrogantie en misvatting.

De waarheid is: de hele wereld bestaat vanwege Jezus, het hele universum wordt ondersteund door Hem en door Zijn krachtige Woord. Dat is onze basis, dat is onze hoop voor vandaag en de toekomst. De wereld kan afbrokkelen, maar het Woord staat voor altijd. Ik hou ervan hoe het staat geschreven in Hebreeën 1:3,

Gods Zoon straalt van Gods heerlijkheid en uit alles wat Hij is en doet, blijkt dat Hij in wezen God is. Hij beheerst alles met zijn machtig woord. 

👉Lees het Woord, niet de wereld!

2 opmerkingen: