woensdag 23 september 2020

Alleen samen bestaat niet

Afgelastte evenementen, opgeschortte bijeenkomsten, stille kerkdiensten... wat moet je er mee? Als er ooit een tijd en behoefte was om samen te komen, dan is dat nu wel!

'Alleen samen' bestaat niet. Die twee staan lijnrecht tegenover elkaar, laat je niets wijs maken. Ik denk dat we elkaar juist op moeten zoeken in deze periode, dat kan heel goed op kleine schaal.

Een kennisje mailde me met de mededeling dat ze in huis een kleine groep wilde beginnen met daarbij als leidraad Frisse Kijk 1. Inmiddels komen ze met zes dames bij elkaar rondom Gods Woord. Ik werd door haar initiatief geïnspireerd en heb besloten om ook weer een groep op te starten in ons huis. Ik heb een uitnodiging op Instagram en Facebook gezet, en volgende week beginnen we.

Van de week kreeg ik ook een berichtje van een mevrouw uit de polder. Zij hebben als huisgroep vorig jaar Frisse Kijk 1 gedaan en daar kwamen heel verfrissende gesprekken en inzichten uit voort. Nu willen ze verder met Frisse Kijk 2. Heerlijk toch?

Zulke ontmoetingen rondom de tafel zijn zinvol, het gaat eens een keer ergens anders over en het is nog gezellig ook (zeker als er zelfgemaakte brownies zijn 😁).

En, is bij jullie al een kring gestart of zie je zoiets zelf zitten? Wat voor boekjes gebruiken jullie?

11 opmerkingen:

  1. Wat een mooie initiatieven Marja. Om eerlijk te zijn ben ik nog wel wat voorzichtig om in groepjes bij elkaar te komen. Misschien gaat het volgend jaar weer beter!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iedereen kan dat inderdaad voor zichzelf beslissen, ik denk wel dat er mogelijkheden moeten zijn voor degenen die wel behoefte aan samenkomen hebben, en in de meeste huizen is er plek zat voor een paar mensen, toch?

      Verwijderen
    2. Ja hoor, een paar mensen kan inderdaad prima als er genoeg ruimte is :)

      Verwijderen
  2. Wij zouden weer van start met onze Bijbelkring van de kerk maar nu is bij ons in Groningen ook Corona binnengedrongen. Omdat we kwetsbare mensen zijn, de meeste deelnemers zijn tussen 70 en 85 jaar, ik behoor tot de jongsten, gaan we het online proberen via Kerkdienst gemist. We gebruiken naast de Bijbel het Focustraject van de IZB.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig is er online ook veel mogelijk Coby, maar ik vraag me af of dat voor ouderen makkelijk te volgen is? Fijn dat jullie het Focustraject volgen. Gezegende tijd toegewenst.

      Verwijderen
    2. Dankjewel Marja, met de leeskring zijn we wel weer voorzichtig begonnen met zeven mensen, dat mag, zes mensen bij iemand thuis op bezoek op anderhalve meter maar ik vind het nog wel wat griezelig hoor. Ik denk dat we voor onze gemoedsrust maar beter een mondkapje op kunnen zetten.

      Verwijderen
  3. Het blijft oppassen vanwege het Corona-virus.
    Digitaal kan er wel veel.

    Mooi dat jouw boekjes gebruikt worden Marja.

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn weekend Hilly, gelukkig kan er digitaal veel. Maar persoonlijk denk ik dat kleine groepjes thuis heel erg in een behoefte voorziet. Afstand houden is geen probleem.

      Verwijderen
  4. Een mooi initiatief, maar ja het blijft nog oppassen.
    Onze kerk houdt koffie ochtendjas, maar die worden nog uitgesteld omdat de meeste ouderen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen