dinsdag 20 oktober 2020

Doel en plan voor je leven

'God heeft een plan en een doel met je leven'. Ik weet niet hoe vaak ik die zin heb gehoord voordat ik het geloofde! Ik worstelde met de gedachte dat er een zogenaamde zin van het leven zou zijn voor individuele mensen in een wereld met bijna 7,8 miljard inwoners en onnoemelijk veel lijden.

Godzijdank weet ik nu beter. 👉God heeft een plan en een doel voor elk individu voordat we zelfs maar worden geboren. Meer over die kostbare baarmoederfase in mijn boek Levensadem trouwens.

Ik lees momenteel de Psalmen weer eens helemaal door in mijn Engelstalige NLT Bijbel (NLT= New Living Translation). Mijn oog viel op twee verzen die heel duidelijk maken dat 1) God degene is die het doel van ons leven vervult en dat 2) God degene is die de plannen voor ons leven uitwerkt. We moeten Hem ernaar vragen, we moeten ervoor bidden en op zoek gaan naar deze geheimen.

I cry out to God most high. To God who will fulfill His purpose for me  (Psalm 57: 2).

In veel Engelse Bijbelvertalingen is voor deze woorden gekozen. In onze Nederlandse vertalingen kan ik het niet vinden 😔Ik vind dat vers om verschillende redenen zo spannend en goed. 1) Er is een doel voor mijn leven. 2) Het is Zijn doel, niet het mijne. 3) Hij is degene die dat doel vervult en 4) Hij zal het doen, zelfs als ik het idee heb dat er niets gebeurt!

Ik heb die passage wel twintig keer achter elkaar hardop gelezen, totdat de woorden eindelijk diep in mijn hart wortelden. Toen kwam ik bij Psalm 138: 8.

The Lord will work out His plans for my life.

In de HSV staat 'De HEERE zal Zijn werk voor mij voltooien." Echt waar Heer? Zult U Uw plannen voor MIJN leven uitwerken? Ondanks mijn falen, ondanks mijn fouten, mijn angsten en twijfels? Hoe gaaf is dat! Mag ik jullie aanmoedigen om meer te weten te komen over Gods doel en plannen voor je leven? Zet de tijd apart, zet je tv uit, ga zitten, luister en lees de psalmen. Je zult rijkelijk gezegend worden als je begint te ontdekken waarom je hier op aarde bent!


10 opmerkingen:

  1. Mooi Marja, en het boek waar je naar verwijst is zeer de moeite waard. Nooit eerder las ik zo'n bijzonder en ontroerend boek. Ja, goed idee om de Psalmen te lezen. Die zijn in deze tijd weer helemaal actueel.
    Ik zag laatst schapen grazen en dacht aan Psalm 23. Misschien heb je het gedicht erover nog voorbij zien komen.

    Grazige weiden

    Schapen grazen vredig,
    van virussen geen weet,
    ze zijn tevreden met hun gras,
    met wie er is, komt en was.
    Vind je geen rust,
    vat je geen slaap,
    verdiep je dan eens in een schaap.

    Coby Poelman-Duisterwinkel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die heb ik niet voorbij zien komen Coby, maar heel leuk zeg! De Psalmen zijn een eeuwige bron van inspiratie :)

      Verwijderen
  2. Moeilijk onderwerp.
    Wat is dat plan?
    Zie ik dat altijd wel...

    Mooi en interessant blogje Marja.


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat is dat plan? Dat is de grote vraag ja. Soms laat Hij stukje bij beetje zien. Ik heb er geloof ik wel eerder eens blogjes over geschreven.

      Verwijderen
  3. Goed stukje om weer over na te denken Marja. Vaak trekken we ons eigen plan en vragen we achteraf een zegen. Het gaat erom Hem om raad te vragen, elke keer weer opnieuw. God weet wat het beste voor ons is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ja, dat achteraf om een zegen vragen... zo herkenbaar. Ik wil echt leren om te vragen: wat is Uw plan, waar wilt U mij hebben?

      Verwijderen
  4. Hé Marja, bedankt voor je stukje. Ik werd er blij van. Gewoon ook omdat ik het zo mooi en herkenbaar vind maar ook omdat we zo'n verbazingwekkend God hebben en dochters van Hem zijn, door Christus Jezus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja mooi he Aritha, ik kan ook zo blij worden van teksten die ik dan lees en waar ik echt bij blijf hangen, zeg maar. Weer lezen en weer, en God danken dat Hij de bedenker is!

      Verwijderen
  5. Engelse of Nederlandse vertalingen dat verschild inderdaad nog wel eens, ik lees ze graag naast elkaar, ik vind het zo bijzonder dat Hij een plan heeft waar ik onderdeel van uitmaak, wat Hij door mij heen wil uitvoeren.
    Ik hou van je blogs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees ook beide talen, maar hou erg van eht engels, misschien omdat we lang in de USA hebben gewoond, zeker aan eht begin na mijn bekering. Dat plan ja, dat je iets mag betekenen voor de mensen en voor Hem, dat vind ik ook zo bijzonder, daar kan ik soms niet over uit.
      Dank je wel voor je compliment :) Leuk!

      Verwijderen