dinsdag 25 januari 2022

De Bijbel als leidraad, makkelijk of moeilijk?

Voordat ik tot levend geloof kwam, dacht ik dat leven volgens bijbelse principes en waarden moeilijk zou zijn, dat de meeste leuke dingen verboden en het leven voorspelbaar en saai zou zijn....

O, wat waren mijn gedachten misplaatst. Het tegenovergestelde is namelijk waar. Natuurlijk moest ik mijn denken over talloze onderwerpen vernieuwen, gevolgd door bijbehorende woorden en daden.

Dit nieuwe leven bleek een heel ander avontuur te zijn dan de avonturen die ik tot dan toe had beleefd, en ik heb heel veel avonturen beleefd, geloof me.

Het christelijke leven kent veel ups en downs en de Bijbel waarschuwt ons zelfs dat we beproevingen en moeilijkheden moeten verwachten! Situaties die trouwens ons geloof zullen versterken en volharding zullen opbouwen. Maar toch, in zekere zin heeft 'leven volgens de Bijbel' mijn leven gemakkelijker gemaakt.

Ja echt. Hoe dan? Nou, ik hoef niet mee te doen aan elke nieuwe hype, rage of crisis die de wereld kan bedenken. Vasthouden aan het Woord van God betekent dat mijn meningen over de schepping, het klimaat, de mensheid, het huwelijk, het gezinsleven, arbeidsethiek, enzovoort, enzovoort, op datzelfde Woord zijn gebaseerd. Ze zijn niet van mij, ze zijn van Hem en dat maakt ze eeuwig en dus buitengewoon waardevol.

👉Wat heeft leven volgens de Bijbel jou gebracht of geleerd?

14 opmerkingen:

  1. Wat knap dat je deze waardevolle les zo kort en krachtig hebt weten te verwoorden. Ik herken me in het laatste. Want: wij richten ons niet op de zichtbare dingen maar op de onzichtbare, want de zichtbare dingen zijn tijdelijk, de onzichtbare eeuwig- 2 Korintiërs 4:18 Maar daar zeg ik bij: daar moet ik me met regelmaat aan herinneren...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, ik probeer het altijd kort maar krachtig te houden :) dus dat is gelukt. Mooie tekst die je erbij haalt, wij richten ons op heel andere dingen inderdaad!

      Verwijderen
  2. Positief stuk. Hoop, het heeft mij vooral hoop gebracht. Ik weet niet zo goed hoe ik het omschrijven kan. Maar volgens mij heb jij ooit geschreven over Bijbelse hoop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoop ja, dat is een mooie! Ik heb inderdaad lang geleden (2014) eens een serie over 'Hoop voor de toekosmt' geschreven, je hebt een goed geheugen!

      Verwijderen
  3. Wat heb je dit mooi verwoord. Het was voor mij ooit een boek wat op mij over kwam als een hoop : mag niets.
    Nadat God mij heel bijzonder aanraakte in 2016 en ik een enorme honger naar Zijn Woord kreeg ging er een wereld voor mij open. Een wereld van mogen zijn, geliefd zijn, richtlijnen voor een gelukkig voor een goed waardevol leven.
    Is het altijd makkelijk, voor het vlees niet altijd maar ik geniet van wat het me brengt op geestelijk niveau en dat heeft ook z'n weerslag op het natuurlijke.
    Het leven met/naar Gods Woord is me dierbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Daniëlle, dat heb jij dan weer mooi omschreven... de waarde van Gods Woord in ons leven!

      Verwijderen
  4. De Bijbel als leidraad maakt het leven makkelijker vind ikzelf. Niet omdat de Bijbel overal een antwoord op heeft, het is geen boek met op elke vraag een antwoord, maar als je veel in de Bijbel leest, leer je wel de principes van God en kun je zo een mening vormen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeker, zo ervaar ik het ook Heleen, vroeger had ik een sterke eigen mening, na mijn bekering ging ik zien wat de Bijbel over bepaalde dingen te vertellen had, ik heb veel zaken bij moeten draaien :)

      Verwijderen
  5. Leven volgens het Woord is helemaal niet zwaar of saai en dat we niets "mogen" is ook niet waar.
    Sommige dingen willen we niet eens meer, daar heb je dan geen behoefte meer aan.
    Je krijgt een andere kijk op het leven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Je krijgt een andere kijk op het leven", ik denk dat dat heel eenvoudig en krachtig omschreven is. Dank je wel.

      Verwijderen
  6. Mooi dat je het zo verwoordt. Ik ben net begonnen met het lezen van de Bijbel in twee jaar en lees nu in Genesis. Wat mij juist opvalt en wat mijn beeld compleet verandert is de genade van God. Hij ziet het hart aan en rekent zijn volgelingen niet af op de zonden, waar ze keer op keer in vervallen. Abraham, die zelfs 2x zijn vrouw Sarah voor zijn zus door laat gaan, met alle gevolgen van dien. Hij wordt toch geprezen om zijn geloof. En zo zijn er zoveel voorbeelden aan te wijzen. Wat is er dan helaas in de kerk (zoals ik opgevoed ben) vaak maar weinig ruimte voor genade. Zo is onze hemelse Vader gelukkig niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie, wat mooi dat je door het Woord zelf intensief te lezen tot de conclusie mag komen dat we een genadig en liefdevolle Vader hebben! Jammer inderdaad dat dat niet in alle kerken gepreekt wordt, want het is de belangrijkste boodschap!

      Verwijderen
  7. Je weet het als geen ander te beschrijven Marja.

    Inderdaad zoals je hierboven in de reactie schrijft, God is liefde.

    BeantwoordenVerwijderen