donderdag 3 maart 2022

Mercy Ships

Tijdens mijn vakantie las ik het boek Ships of Mercy van Don Stephens. Het is het verhaal van het ontstaan van de vloot ziekenhuisschepen, een vloot die inmiddels over de hele wereld bekend is.

Ziekenhuisschepen die naar landen varen waar mensen geen geld hebben voor een noodzakelijke operatie. Iedereen aan boord is vrijwilliger, van de kok tot de machinist tot de artsen en chirurgen.

Een wonderlijk verhaal, dat begon met een droom in Don's hart. Een droom die God hem gaf. Een droom die zo groot was, dat alleen God het zou kunnen verwezenlijken. Het begon met de aankoop van een schip en het idee om daar een drijvend ziekenhuis van te maken.

Niemand had toen nog kunnen vermoeden dat het idee zou uitgroeien tot een vloot schepen! Onlangs kwam het grootste ziekenhuisschip ter wereld in Rotterdam aan, de Global Mercy. Je hebt de berichten erover vast wel voorbij zien komen.

Ik vind dit soort boeken (een autobiografie dus) echt enorm inspirerend. Vaak zien mensen alleen het uitkomen van de droom, maar niet alles wat daar aan vooraf ging. Het waren jaren van enthousiasme en ook van twijfel, van vreugde en verdriet, van zorgen en geluk, van hard werken en wonderen. Dat een wereldwijde organisatie voort kan komen uit de stappen die één man besloot te nemen. Geweldig!

4 opmerkingen:

  1. Ik ken het boek niet Marja, maar het lijkt me wel wat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een bijzonder verhaal, helaas niet in het Nederlands verkrijgbaar voor zover ik weet.

      Verwijderen
  2. Ik ken het boek ook niet, maar het lijkt me inspirerend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Altijd inspirerend, zulke verhalen van geloof en doorzetten! Wij zien vaak alleen het grote resultaat maar niet wat daar allemaal aan vooraf ging.

      Verwijderen