zondag 20 maart 2022

Voor, tegen of neutraal?

Bij het invullen van vragenlijsten of enquêtes kom je vaak keuzemogelijkheden tegen, je hoeft in zo'n geval geen antwoord te verzinnen maar je kunt volstaan met het aankruisen van een vakje.

Ja, nee of neutraal (weet niet, geen mening). Soms zou ik daar bij willen zetten... ik moet er nog even over nadenken. Het is onmogelijk om overal een gefundeerde mening over te hebben. Soms hebben we onvoldoende informatie of kennis over een onderwerp. Soms hebben we ons er nog niet in verdiept.

Tegenwoordig worden keuzes massaal opgedrongen en enorm beïnvloed door de media. Je moet overal wat van vinden, je uitspreken, je profielfoto's aanpassen en je geld investeren in wat de meerderheid 'belangrijk' vindt.

👉Mag je nog zeggen dat je het even niet weet? Mag je nog toegeven dat je het even niet helder hebt? Dat je over iets na wilt denken en niet met de menigte mee wil lopen? Niet de populaire slogans wil  napraten?

Ik hoop het wel.

De belangrijkste keuze die ik in mijn leven heb gemaakt, is de keuze om voor Jezus te leven. Waarom is dat zo belangrijk? Omdat daar geen derde vakje is. Jezus zei het zelf zo:

Wie niet vóór Mij is, is tegen Mij. Wie niet met Mij meewerkt om de mensen bijeen te brengen in mijn koninkrijk, jaagt ze uiteen (Lukas 11:23).

Hij wil mensen bijeen brengen, niet uiteen jagen. Wat een nobel streven, zou ik bijna zeggen. Dat wil ik ook! En jij?


14 opmerkingen:

  1. Helder stukje Marja. Ik vraag me dat ook vaak af want soms weet je het gewoon even niet en heb je tijd nodig om na te denken. Een andere mooie vraag is of je, wanneer je een mening hebt over iets, deze dan ook altijd moet geven. Soms is het beter om wijselijk je mond te houden. We hoeven niet overal wat van te vinden maar al helemaal niet overal wat van te zeggen denk ik.
    En de belangrijkste keuze is inderdaad het volgen van Hem. Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad ook een goede vraag Wendy... onze mening wordt niet altijd gevraagd en doet er ook niet altijd toe. Keuzes zijn belangrijker dan meningen!

      Verwijderen
  2. Die keuze dat is een ding wat zeker is.
    Daar hoef ik niet over na te denken, andere dingen wel.

    Groeten voor jou Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De keuze voor Jezus zet alle andere dingen in het leven in een ander perspectief, dat geeft vaak rust merk ik.

      Verwijderen
  3. Ik kies er vaak voor om het eerst van alle kanten te bekijken. Of er met iemand over te praten (en dan pas een keus maken). Ik vind kiezen moeilijk.
    En soms zit ik gewoon ergens tussenin: meer op de ja kant dan op de nee kant of andersom.

    Jezus Christus? Hij kwam, zag en overwon :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van alle (of in elk geval meerdere) kanten bekijken... dat doe ik ook. Dat is niet omdat ik zo achterdochtig ben, maar wel omdat ik me goed wil informeren. En ik bespreek de dingen ook met de Heer :)

      Verwijderen
  4. Tegenwoordig luister ik weinig media/nieuws meer. Alles kan je van allerlei kanten bekijken. Wordt er vaak moe van. Bovendien wordt het nieuws niet bepaald vanuit Bijbels perspectief geschreven. Daarom probeer ik me bij Gods Woord te houden. Maar ook dan is het soms moeilijk/lastig keuzes te maken. Alleen al de keuze: wel of niet vaccineren bijvoorbeeld. Toch probeer ik daarin voornamelijk naar de Bijbel te luisteren, met wat mensen met veel Bijbelse kennis tot mij zeggen. En bij een meningsverschil bidden wat in de filipenzen (of was het de kolossenzen?) brief staat: leer ons de rechte kennis van Uw wil... Dat haalt mijn èn de mening van de ander ertussenuit. Blijft staan, wat we ook doen? Doe het ter ere van God. En soms kan je dan een andere keuze maken. Verdraagzaam zijn naar elkaar toe is dan belangrijk! Dat alles heeft de afgelopen "corona"-tijd mij wel geleerd...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Yvonne, we hebben veel kunnen leren van de afgelopen periode ja. Vooral ook om alles in het licht van de Bijbel te zien. Ik vraag me bij alles af: 'Wil God dit?' Zo heb ik de mondkapjes bijvoorbeeld heel erg ervaren als een aanval tegen de levensadem die God ons heeft gegeven en me er vanaf dag 1 tegen verzet. Dat zal niet iedereen begrijpen. Eigenlijk is alles wat we om ons heen zien gebeuren een aanval tegen Bijbelse waarheden en principes en tegen God zelf. Ik moet denken aan Psalm 2. Maar, zoals je zegt, verdraagzaam blijven naar elkaar toe, dat is een sleutel.

      Verwijderen
  5. Ik ben blij dat Hij voor ons gekozen heeft. Dankzij Hem leven wij. Ik heb wel een keuze gemaakt voor het leven. Ik heb mij laten vaccineren om te leven. Ik ben dankbaar voor de vaccins die ter beschikking gesteld zijn om niet te hoeven sterven aan Corona. Ik heb zojuist de 2e booster ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankzij Hem leven wij, dat is de waarheid. We moeten dagelijks keuzes maken, de een moeilijker dan de ander. Wij wonen in de Bible belt (Alblasserwaard) en daar denken heel veel mensen weer totaal anders over inenten en wellicht zijn er ook nog steeds mensen die zeggen 'ik weet het niet'. Veel keuzes zijn eigenlijk ook ethische vraagstukken en die los je niet 1,2,3 op :)

      Verwijderen
  6. Ik merk dat ik niet zo nodig meer een mening hoef te hebben, of 'm in ieder geval niet zo nodig hoef te ventileren. Merk ook dat ik meer vraag : Heer wat zegt hierover, wat wilt U hierin voor/met mij ? Ik heb al genoeg aan mijn eigen straatje/hart.
    Ik kies voor Hem omdat Hij voor mij koos en dat is mij meer dan genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat snap ik ook. Soms is dingen loslaten beter. Maar ja, wat wel, wat niet? Dat is dan weer een keuze. Lastig soms hoor.

      Verwijderen
  7. Jezus zei ook: laat uw ja ja zijn en uw nee nee. Wanneer het om Hem gaat, kan ik gelukkig volmonding 'ja' zeggen. Wereldse zaken vind ik lastiger. Dan komt de vraag: kan ik het veranderen of ligt het buiten mijn macht? Het laatste nood tot bidden en het in Gods hand leggen. De beste manier van loslaten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad, want dubbelhartigheid is onstandvastigheid, dan lijkenw e op de golven in de zee. In Gods hand leggen is de beste manier van loslaten en gewoon zeggen 'ik weet het niet.'

      Verwijderen