woensdag 6 april 2022

Gedachten detox

Heb je 't ook weleens, dat je je hoofd leeg zou willen maken? Even nergens aan denken of misschien juist aan leuke dingen denken... en dan vooral voor het slapen gaan.

Eigenlijk zou je van tijd tot tijd even moeten detoxen in je hoofd. Alle nare gedachten (en beelden) er uit en goede gedachten er in!

Detoxen komt van het woord detoxificatie en betekent ontgiften. Je kan je lichaam van giftige stoffen ontdoen door te vasten, een sappenkuur te volgen of kruidenthee te drinken. Je voelt je daarna herboren en vaak verdwijnen kwalen en pijntjes.

In de Bijbel is te lezen hoe we geestelijk kunnen detoxen, namelijk door onze gedachten te vernieuwen. Is dat hersenspoeling, vraag je je misschien af?

Hm, eigenlijk wel, maar dan in de goede zin van het woord. De giftige gedachten er uit, de gezonde gedachten er in! Giftige gedachten zijn gedachten die ons angstig, boos, jaloers, of zorgelijk maken. Ze zijn herkenbaar aan hun dwangmatige karakter, aan het feit dat ze als een malle door je hoofd blijven gaan en niet te stoppen zijn. Hoe meer je het probeert, hoe minder het lukt.

👉Gezonde gedachten zijn gedachten die ons inspireren, die opbouwen en die ons hoop en moed geven. Ik creëerde een bladzijde in mijn bullet journal over de vernieuwing van het denken, geïnspireerd door Filippenzen 4:8 waar te lezen is: Broeders en zusters, richt daarom uw gedachten op alles wat waar, eervol, rechtvaardig, zuiver en mooi is en wat goed bekend staat, kortom alles wat deugdzaam en loffelijk is.

Ik ga er over nadenken welke dingen dat allemaal zijn!

13 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dank je Mariska. We lezen er zo snel overheen, zulke teksten... maar ze zijn echt heel praktisch! Zeker in deze tijd.

      Verwijderen
  2. Hoi Marja,

    De foto is zo mooi. Is dat jouw bullet journal? Niet alleen je foto. Het onderwerp raakt me. Mijn hoofd staat altijd aan eigenlijk maar ik krijg mijn gedachtes rustiger door even wat te lezen (dan denk je maar één ding). Met een juiste focus, kunnen we vrede ervaren door de kracht van God. Ook als het moeilijk is met oorlogsbeelden en persoonlijke ups en downs.

    Ik las net even de tekst die jij noemt. Het hele stuk is heel mooi :-) "Wees over niets bezorgd, maar vraag in alle omstandigheden aan God wat u nodig hebt en dank Hem in uw gebeden. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren."

    1. Heb je tips hoe je je kunt laten leiden door al wat deugdzaam is en lof verdient. NBV zegt leiden. Jij zegt: je op richten. Dat zal de combi zijn?
    2. Hoe doe je dit als je simpelweg te moe bent om ...

    Nou, bedankt voor je frisse kijk. Zo leuk hoe jouw stukje me altijd de Bijbel er bij laat pakken. Benieuwd naar een vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Aritha, ja dat is een bladzijde in mijn journal, ik vind het heerlijk om met stiften en stickers bezig te zijn... dan richt ik me ook heel specifiek op de tekst die ik opschrijf. Vers 8 in de context lezen, dat is uiteraard belangrijk, daarin staat het eigenlijk al; vragen wat je nodig hebt en danken! Mijn gedachten over jouw 2 punten:
      1. In deze blog post heb ik de vertaling van Het Boek gebruikt. In bijna alle engelse vertalingen (ook de King James) staat 'think on such things' in de gebiedende wijs dus. We moeten leren om bewust onze gedachten te leiden (niet te laten leiden, want dan gaan ze alle kanten op), vandaar de onderwerpsuggesties... denk aan die dingen! Ik ga denk ik nog een lijstje maken van gedachten die bij die onderwerpen passen. WAAR = Jezus, Zijn Woord. EERVOL = de minste willen zijn bijv. RECHTVAARDIG = God zelf.. etc. Jij gaf zelf op FB al aan: lees! Het is goed om er teksten bij te zoeken en daarover na te denken (meditate on the Word).
      2. Als je te moe bent, dan luister ik met een koptelefoontje naar het Woord of naar mooie rustige worship muziek of ik pak een haakwerkje. TV of krant hebben wij niet, ik zou zeggen: niet naar oorlogsbeelden kijken! Dat betekent niet dat je je kop in het zand steekt (ik weet echt wel wat er speelt), maar de beelden voegen niets toe, die worden alleen maar in je geheugen gegrift, nemen daar veel ruimte in en gaan dwalen in je hoofd zodat ze te pas en te onpas naar voren komen. De Bijbel zegt dat als we onze ogen zuiver houden, ons hele lichaam zuiver is. Dat is in deze tijd (waarin alles grafisch is) echt wel iets om over na te denken.
      Dank je wel voor je reactie trouwens, leuk!

      Verwijderen
    2. Ik was bang dat je mijn reactie te lang zou vinden. Bedankt voor je antwoorden. Ik heb er wat aan, Marja.

      Verwijderen
  3. Soms zou je je gedachten willen sturen, dat lukt niet altijd.
    Je zou alleen maar goed willen denken, ook dat lukt niet altijd.

    Een interessant blogje Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Altijd goed denken... dat kan inderdaad niet denk ik. Alleen God is goed staat er in de Bijbel :) Maar we krijgen wel een handreiking hoe we onze gedachten beter kunnen sturen.

      Verwijderen
  4. Prachtige overdenking Marja. Het is een favoriet deel uit de Bijbel voor mij. Ik word altijd opgebouwd door de goede dingen van God maar wat kunnen moeilijke dingen in mijn eigen leven en dat van anderen daarvan afleiden. Daarom is jouw blogje fijn. Die leidt terug naar de Oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Terug naar de oplossing, dat heb je mooi gezegd, in plaats van verder er vanaf. Afleiding, dat is een van onze grootste uitdagingen denk ik. Dank voor je reactie!

      Verwijderen
  5. Zo waar, bewustwording, express je gedachten op Hem en goede dingen richten. Mooi ook wat je in een van je reacties zei : bepaalde dingen bewust niet kijken, dat is niet je kop in het zand steken. Ik moet denken aan je bron zuiver houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bewustwording, steeds weer ja. De bron zuiver houden, dat is een mooie passende gedachte, want kan uit een bittere bron zoet water voort komen?

      Verwijderen
  6. Een mooie tekst die je op het einde noemt, goed om over na te denken. Denk alleen wel dat dat iets is voor ons hele leven. Mooie blog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker Wendy, dat denk ik ook. Een soort levensles/levenshouding die elke dag nieuw is!

      Verwijderen