dinsdag 19 maart 2024

Lange termijn projecten

Lange termijn projecten, misschien niet zo populair in een tijd waarin alles vlug, vlug moet en resultaten snel te meten moeten zijn.

Een lange adem, hebben we die nog?

Ik zie zo vaak om me heen gebeuren dat mensen enthousiast ergens aan beginnen; een eigen zaakje, een boek, een blog, een sport, een dieet, een initiatief... En nog geen half jaar later hoor je er niets meer over. De overstap naar iets anders is inmiddels al lang gemaakt.

Doorzettingsvermogen, trainen we dat nog? Iets beginnen is niet zo moeilijk, maar iets afmaken, dat is een heel ander verhaal. Ik heb het ervaren met de engelstalige boekenserie die ik in 2004(!) begon te schrijven. Afgelopen november, bijna 20 jaar later, voltooide ik die serie met het tiende en laatste boek: No other gods.

Was het altijd makkelijk om door te gaan? Nee, zeker niet. Ik heb lange perioden van ontmoediging gehad. Perioden waarin ik niet meer wist of ik het wel 'goed' deed.

Kwamen er geen andere interessante dingen op mijn pad? Ja hoor, genoeg. Maar ik wist gewoon dat ik deze boekenserie moest afmaken, hoe dan ook.

Ik voel me wel een beetje zoals die dame op de foto hierboven. 'Been through hell and high water, but I made it.'

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

Lezen mensen in Nederland die engelstalige boeken dan ook? Ja hoor. Ik vroeg een aantal van hen om een korte recensie te schrijven. In het nederlands, dat dan weer wel 😊...

No other gods is een met lichte toon geschreven boek over wat een zwaar onderwerp zou kunnen zijn. Het benadrukt het dienen van de ene ware God en Zijn liefde voor de mens t.o.v. andere goden. Het is een reis door de bijbel met het benoemen van Gods eigenschappen die heilzaam zijn voor de mens.

De schrijfster schildert tegelijkertijd ook de observaties over andere godsdiensten en goden die ze tijdens haar reizen over de wereld gemaakt heeft. Een interessant en aanbevelingswaardig boek.

[Willeke E. van Bloois]

Jouw boek heeft mij wel aan het denken gezet hoor. Sowieso had ik er nooit zo goed over nagedacht, dat er wel andere goden zijn. Heel goed om eens na te denken over welke ‘goden’ je in je leven hebt naast God, veel zijn er onbewust, maar door jouw boek worden mijn ogen geopend. En super leuk dat je elk hoofdstuk begint met een stukje over jullie reizen, leest fijn.

[Teske de Vos]

Ondanks dat het in het Engels is, leest het heel lekker weg. Het is zeker inspirerend. Erg blij mee!

[Colinda Keesmaat]

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

GEBOD

Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben

BOEK

No other gods

KERNWAARDE

Loyaliteit

Wij zijn loyaal aan God en laten ons niet afleiden door de dingen van deze wereld

8 opmerkingen:

  1. Je hebt een punt Marja. Ik moet bekennen dat dat mij ook regelmatig overkomt. Voordat ik iets goed en wel afgemaakt heb, dient het volgende zich alweer aan en laat ik het oude een beetje liggen. Ik heb de afgelopen jaren wel geleerd om eerst te bidden voordat ik een taak of bediening op mij wil nemen. Vaak ben ik erg enthousiast en is het meer mijn eigen wil dan Gods wil en ben ik al bezig zonder na te denken. Als je jezelf eerst afvraagt of het Gods wil is en om Zijn hulp en wijsheid bidt, krijg je niet altijd een kant en klaar antwoord maar vaak ervaar ik wel rust bij een keuze (of juist niet). Ik merk ook dat als je dingen juist wél afmaakt als ze moeilijk worden of lijken te worden, ook weer veel voldoening ervaart en dankbaar bent dat het gelukt is. Samen met Hem uiteraard, het is vaak geen eigen verdienste.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi wat je zegt, het is volgens mij ook echt alleen de moeite waard om te doen als je weet of God ook wil dat je het doet. Ik geloof dat dat weten ook enorm motiveerd om het tot het einde te volbrengen

      Verwijderen
    2. Ik heb dat ook Wendy, altijd enthousiast over alles en dan vergeet je weleens te vragen of het aanbod wel van God kwam :) Met het schrijven van de boeken was het wel helder voor mij, dat moest ik doen. Ik kan me nu concentreren op andere boeken die ik wil schrijven, ideeën genoeg.

      Verwijderen
  2. Marja, mooie blog. Ik wil graag dingen afmaken, maar doe het te langszaam omdat ik te diep nadenk. En dan te breed wordt en te kritisch op mezelf dat ik niet opschiet. Dat plaatjesis echt geniaal. het word tijd dat ik jou Engels boekjes ga lezen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook langzaam, denk ik, maar niet zozeer omdat ik te diep nadenk, zoals in h=jouw geval, maar omdat ik uitstelgedrag vertoon (door onzekerheid soms). Dat kritisch op jezelf zijn, is best goed denk ik, maar we moeten het niet overdrijven :) En ja, ik denk dat jij heel goed de engelse boekjes kan lezen, eenvoudig engels dat sowieso.

      Verwijderen
    2. Ik zie uit naar een nieuw blog je hoor. Een serie misschien?

      Verwijderen
  3. Soms nemen processen ook tijd. Weten dat het Gods ding voor jou is help mij enorm om tijdsdruk los te laten. Ik hou van het gezegde dat als Hij de opdracht geeft Hij ook zorgt en voorziet in alles wat daarvoor nodig is. Het is voor mij handelen in geloof en vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tijdsdruk loslaten, dat heb ik op een gegeven moment ook wel gedaan hoor, maar wat ik lastig vond was dat ik van mezelf niet aan nieuwe dingen mocht beginnen. Nou ja, ik heb in de tussentijd toch 3 edities van de Frisse Kijk werkboeken uitgebracht, dat dan weer wel.

      Verwijderen