woensdag 6 maart 2024

Ben je een schatzoeker?

Sensatiezoekers, waarheidszoekers, gelukzoekers... je kunt ze overal vinden. Hoe zit het eigenlijk met schatzoekers?

Er was een tijd dat mijn man en ik de hele wereld rondreisden. Ik werd helemaal blij van het verzamelen van stenen en schelpen. Ik vulde mijn rugzak met zulke schatten en klaagde dan vervolgens dat hij te zwaar was om te dragen 😏

Meestal gooide ik mijn schatten weer weg, waardoor mijn last lichter werd en ik besefte dat het leven onderweg zo wel makkelijker was.

Ja ja, ik weet wat de Bijbel zegt over het bewaren van te veel spullen: Verzamel geen schatten voor u op de aarde, waar mot en roest ze verderven, en waar dieven inbreken en stelen; maar verzamel schatten voor u in de hemel, waar geen mot of roest ze verderft, en waar dieven niet inbreken of stelen (Matteüs 6:19-20).

Hoe verzamelen we eigenlijk schatten voor ons in de hemel? En waarom zouden we dat doen? De hemel is toch vol kostbaarheden zeker? Interessante vragen waar ik nog eens over na ga denken, want ik weet eigenlijk niet precies wat hier nou bedoeld wordt.

Eén ding weet ik wel: God is niet tegen schatten. Jezus is Gods grootste schat en Hij heeft Hem naar de aarde gestuurd om onder de mensen te leven. Hij deelde Zijn grootste schat met ons. En ik heb al wel ontdekt dat God wil dat we schatzoekers zijn, ja echt!

De Bijbel zegt over Jezus: In Hem liggen alle schatten van wijsheid en kennis verborgen (Kolossenzen 2:3). Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik kan die waarheid niet echt bevatten. Alle schatten van wijsheid en kennis zijn verborgen in Jezus, wow! Wat kunnen we nog veel van Hem leren.

In een wereld waar wijsheid en kennis zijn gedegradeerd tot niets meer dan valse voorwendselen en holle frasen, wil ik een schatzoeker zijn voor de wijsheid van boven! Simpelweg omdat aardse schatten hun waarde zullen verliezen en zullen verdwijnen, maar wijsheid zal voor altijd blijven bestaan.

↠↠↠↠↠↠↠↠↠↠↠↠↠↠↠

GEBOD

Gij zult niet begeren

BOEK

My Neighbor's House

KERNWAARDE

Wijsheid

We begeren niet de dingen van deze wereld, maar zoeken naar geestelijke deugden zoals wijsheid.

6 opmerkingen:

  1. Bedankt Marja. Ik vind vooral het stukje mooi over dat in Jezus alle schatten van wijsheid en kennis verborgen liggen en dat je dat linkt aan de holle frasen in het nu. Dan denk ik... geef mij Jezus!

    Is dit dus uit één van je boeken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geef mij Jezus! Amen. De grootste schat op aarde en in de hemelen. Deze blog schreef ik in het engels naar aanleiding van een Bijbeltekst die ik las en toen dacht ik, 'ik kan het linken aan één van mijn boeken. My Neighbor's House gaat namelijk over het najagen van de wijsheid in Jezus Christus in plaats van te willen hebben wat een ander heeft. Nu ik alle tien boekjes heb geschreven over de Tien Geboden, zie ik dat elk gebod een kernwaarde weerspiegelt die van belang is voor het leven van elke gelovige.

      Verwijderen
  2. Een stukje dat aanzet tot nadenken Marja. Ik moest ook denken aan vers 21 van het gedeelte dat jij noemt: 'Want, waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn'. Wat daadwerkelijk het belangrijkste in je leven is, zal de kern van je leven bepalen. Ik denk ook dat met het verzamelen van schatten in de hemel verwezen wordt naar het feit dat je je blik richt op een beloftevolle toekomst bij Hém. In vers 33 van Matteüs 6 staat ‘Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid'. Ik denk dat dit ook verwijst naar het verzamelen van schatten in de hemel. De Here Jezus is inderdaad onze grootste schat, laten we ons richten op Hem alleen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Wendy. Die zinsnede ja, 'want... waar uw schat is zal ook uw hart zijn.' Dat is een blog post op zich.

      Verwijderen
  3. Als je kunt delen met de ander, geeft dat een rijk gevoel (dat zou je een schat kunnen noemen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geven maakt rijk, wordt weleens gezegd en ik weet dat het zo is. Vrijgevigheid is een schat. Dank je wel.

      Verwijderen