woensdag 14 februari 2024

Hoe groot is liefde?

Heerlijk hoor, alle Valentijnsberichtjes die ik op social media voorbij zie komen. Hartjes, kadootjes en natuurlijk veel rood en roze.

Waarom niet eens een blauw of groen hart, denk ik weleens. Laten we onze uitingen eens wat minder beperken. Liefde is immers oneidig groot. En tegelijkertijd weet ik, menselijke liefde is beperkt, is niet onfeilbaar en zeker niet betrouwbaar.

Juist ook op Valentijnsdag hebben mensen verdriet omdat ze de liefde van hun leven nog niet hebben ontmoet of juist omdat die liefde vertrokken is. Er is verdriet om ontrouw, echtscheidingen en verlies door dood en ziekte. Niet alles is rozengeur en maneschijn, dat weten we allemaal wel.

Ondanks teleurstellingen staat liefde centraal in onze levens. Een mens is gemaakt om lief te hebben en liefde te ontvangen. Ja, om geliefd te zijn. Laten we eerlijk zijn, zonder liefde kan de mensheid niet  blijven bestaan.

Toen ik nog geen Christen was, vroeg ik me af waarom mensen soms tegen me zeiden: 'God houdt van je, Jezus houdt van je.' Wat doet dat er toe? Waarom is dat zo belangrijk?

Inmiddels weet ik dat! God is liefde en omdat Hij eeuwig, betrouwbaar en goed is, is Zijn liefde dat ook. Zijn liefde is de kern van ons bestaan. Je geliefd weten door God, ondanks je fouten, ondanks je onhebbelijkheden, ondanks je angsten en falen... dat is het uitgangspunt voor alles!

God heeft ons laten zien hoe groot zijn liefde voor ons is, door zijn enige Zoon de wereld in te sturen. Door Hem wilde God ons nieuw leven geven. De liefde waarover het hier gaat, is niet onze liefde voor God, maar zijn liefde voor ons. [dit kun je lezen in de Bijbel, in 1 Johannes 4:9-10].

💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗

Ik schreef ook eens een blogje over geloof, hoop en liefde, dat kun je HIER lezen.

10 opmerkingen:

  1. Mooi gezegd 💗 Met Zijn liefde voor ons is alles begonnen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Amen, en wat een mooie basis is dat voor alles wat we doen of zijn.

      Verwijderen
  2. Ik heb niks met Valentijnsdag maar het bood je wel een mooi uitgangspunt voor deze blog. Mooi geschreven Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ik heb er ook niks mee hoor, maar ik kreeg wel het idee 'Schrijf over Mijn liefde'.

      Verwijderen
  3. Een vriendin van mij deelde iets wat ze over deze dag en Gods liefde las en dat vond ik zo mooi dat ik het hier deel : De liefde van God zegt jou, toen jij Hem haatte. Toen Gods gezonde verstand zei : 'Ik ga afgewezen worden' besloot Hij :'Al wordt het mijn dood. Hier is mijn hart, breek het maar.'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Danielle. Ik heb Gods hart honderden keren gebroken in mijn oude leven, denk ik. Door hem niet te volgen en gewoon mijn eigen gang te gaan. Hij hield van ons toen wij nog zondaren waren, dat vind ik altijd zo bijzonder!

      Verwijderen
  4. De liefde van God blijft altijd, Valentijnsdag of niet.

    Mooi blogje Marja.

    BeantwoordenVerwijderen