dinsdag 18 december 2012

Geestelijke navelstreng


In de afgelopen weken kreeg ik ineens een aantal reacties op één van mijn engelstalige boekjes in de Tien Geboden serie: Respectfully Yours. In dat boekje bekijk  ik het aloude gebod om onze ouders te eren vanuit een Nieuw Testamentisch perspectief (Efeziers 6:1-4). Verschillende mensen hebben de vraag gesteld wanneer ik dat boekje nou eens ga vertalen, ook mijn uitgever Merweboek hing aan de bel... 

In Respectfully Yours schrijf ik over relaties; geestelijke en natuurlijke relaties. Een van de meest bijzondere aspecten van het Christendom is wel God's liefde voor de mensheid. God, de Heerser en Schepper van het universum, wil een persoonlijke relatie met ieder mens. Ik dacht altijd dat dat een bespottelijke gedachte was, verzonnen door mensen die eenzaam waren. Nu weet ik gelukkig dat het de waarheid is. Ik heb ontdekt dat de geestelijke relatie met onze Schepper er al is eer we geboren zijn! Het zit in het pakket zogezegd. We zijn gerelateerd aan Christus voordat we daar besef van hebben. In mijn boek Levensadem schrijf ik daar, vanuit het persepctief van het ongeboren kind, uitgebreid over.

Waar haal ik zo'n idee vandaan? Uit Johannes 1:3 bijvoorbeeld, Alle dingen zijn door het Woord [dat is Jezus] ontstaan en zonder dit is geen ding ontstaan dat ontstaan is. Nou, als die woorden je niet aan het denken zetten, weet ik het ook niet meer. Onze relatie met Jezus is er al voor we geboren zijn, of we het nou willen of niet. Zonder Hem zouden we niet kunnen bestaan. Het is aan ons of we dat geloven en accepteren.

In het licht van die waarheid begrijp ik nu veel beter waarom de mens, ieder op zijn of haar eigen manier, op zoek is naar de 'zin van het bestaan'. Het is niets anders dan erachter proberen te komen wat de verbinding is die we voelen, de onzichtbare navelstreng. Helaas rennen velen tijdens die zoektocht vaak verder van de Schepper weg in plaats van dichter naar Hem toe. Gelukkig zijn er positieve woorden van Jezus voor iedereen die nog onderweg is: zoekt en je zal vinden! Dat wens ik de wereld toe in deze Kerst- en Hanukkatijd!

12 opmerkingen:

  1. Mooi blogje Marja. Ik ben heel blij dat ik de terugweg gevonden heb nadat ik heel hard de verkeerde kant oprende!

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor dit blogje. En ja, ik hoop dat je dit boekje gaat vertalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Precies. Een eeuwige verbintenis met Jezus! .. "alles is door hem en voor hem geschapen. Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in hem." -Kol. 1:16,17

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En wat een belofte ook, dat je voor altijd verbonden bent(zelfs als je dat even vergeten bent)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi stukje Marja. Ik ben ook heel benieuwd of het vertaald wordt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er gisteren mee begonnen, vergt wel wat moed, maar het onderwerp (het eren van je ouders) is toch wel heel belangrijk en actueel.

      Verwijderen
  6. wat een heerlijke gedachte,altijd verbonden met Hem.ik zie uit naar de vertaling,liefs van sjanie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Sjanie, ik vond het zelf ook wel tijd worden weer eens een boekje te gaan vertalen. Dus, geduld... :)

      Verwijderen