maandag 22 oktober 2018

God, een mysterie geopenbaard (1)

De dwaas zegt in zijn hart: "Er is geen God." [Psalm 14: 1]

Hoe vaak is het niet gezegd dat de atheïst feitelijk juist de God ontkent op wie hij/zij boos is? De ontkenning van een God die de hemelen, de aarde en de mensheid heeft geschapen, laat veel (jonge) mensen in een existentiële crisis achter. Als er geen God is, is er geen reden voor ons bestaan en als daarvoor geen reden is, is er geen hoop.

Maar laten we eens zeggen dat God wel bestaat, wie is Hij dan? Heeft Hij Zichzelf bekend gemaakt aan Zijn schepping of moeten we ons eigen godsbeeld verzinnen? Dat laatste heeft geresulteerd in een smörgåsbord van meningen, ideeën en impressies over God. Het lijkt er wel op dat des meer vooruitgang  in tijd en kennis we boeken, des te minder we begrijpen wie Hij werkelijk is.

Ik ben opgegroeid in een christelijk gezin. Dat betekent niet dat ik automatisch een duidelijk beeld van God had. Hij was echt, maar ook afstandelijk. Toen ik op latere leeftijd serieus mijn Bijbel ging lezen, begon ik Hem beter te leren kennen. In deze blogserie wil ik graag enkele dingen delen die de Bijbel ons over God leert. Ik zal daartoe één van mijn favoriete Bijbelgedeeltes onder de loep leggen: Kolossenzen 1: 15-20. In het Engels staat dat gedeelte bekend als 'The Supremacy of Chirst' ofwel de superioriteit van Christus. Hopelijk lees je mee!

Dat Bijbelgedeelte begint als volgt [en ik gebruik de vertaling van Het Boek zodat iedereen het begrijpen kan]:

In de persoon van Christus is de onzichtbare God zichtbaar geworden.

Zo'n diepte in één simpele zin, fantastisch! Dit is de sleutel tot het kennen van God. Jezus Christus heeft de onzichtbare (mysterieuze) God geopenbaard. We hoeven niet ons eigen beeld te maken, we kunnen gewoon naar het leven van Jezus kijken als we willen weten wie God werkelijk is. Als je dat nog nooit hebt gedaan, pak dan een Bijbel en lees het Johannes evangelie eens of bekijk de prachtige film The Gospel of John. Je kunt dan zelf ontdekken of bovenstaande woorden waarheid zijn of niet.

11 opmerkingen:

  1. Soms lijkt God wat verder weg, maar door Jezus komt Hij dichterbij.
    Ik ervaar het ook in de natuur aan ons gegeven om er van te genieten.

    Soms maak je iets mee in je leven waarvan je later denkt: Toen was Hij er zeker bij.

    Ik ga de serie volgen Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is mooi gezegd Hilly, soms komenw e er pas achteraf achter dat Hij er wel zeker bij was. Fijn dat je meeleest, dank je wel.

      Verwijderen
  2. Ik lees weer met je mee. Mooi doel heb je voor deze serie. Voor degenen die weinig van de Bijbel afweten is er ook de cursus: https://biblword.learnnn.com/jesus-film Gratis (maar wel in het Engels).

    De Bijbeltekst die je hier centraal zet is heel mooi vind ik. Jezus heeft God zichtbaar gemaakt. Als je Jezus echt kent, leer je ook God helemaal opnieuw kennen. Volgens mij raak ik nog uitgeleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het doel is tweevoudig eigenlijk... er lezen weleens mensen mee die God niet (goed) kennen en die wil ik best uitdagen. Maar ook degenen die misschien al heel lang Christen zijn kunnen baat hebben bij de prachtige woorden uit de Kolossenzenbrief! We blijven leren ja :)

      Verwijderen
    2. Ja zeker weten (ook degenen die al lang christen zijn...)

      Verwijderen
  3. Zeker lees ik weer mee Marja. Altijd mooi hoe je weer nieuwe thema's bedenkt en uitwerkt. Leerzaam!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De thema's krijg ik soms van lezers en soms vanuit de Bijbel zelf... dan lees ik weer eens iets en denk: dit meot iedereen weten :) Fijn dat je meeleest Wendy!

      Verwijderen
  4. Ja ik hoop ook weer mee te lezen Marja, als God er niet zou zijn, waren wij er ook niet, Hij heeft de mens geschapen. Dankzij Hem mogen wij er zijn. Gelukkig bestaat Hij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zonder Hem is er niets en zal er nooit iets zijn, in Hem leven wij en bewegen wij!

      Verwijderen
  5. Lees en je ondekt de waarheid over G’d. Toch lijkt het vaak dat de G’d uit het OT, conflicteerd met de Jezus in het NT, dat ervaart niet altijd als makkelijk. Het zelfde doel, dezelfde reden, een andere aanpak, met vaak vele straffen, veel doden, veel verbanningen, ervaar dat toch ook als lastig en verwarrend.

    Lees daarom toch ook graag mee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet altijd even makkelijk inderdaad Theo, toch is Hij dezelfde... maar met andere openbaring voor ons. Dank je wel voor het meelezen.

      Verwijderen