woensdag 20 mei 2020

Waak over je hart

Eergisteren kwam er een gedachte bij me op. Nou ja, eigenlijk een Bijbelvers.

Van alles waarover je waakt, waak vooral over je hart, het is de bron van je leven.

Je kunt dat vinden in Spreuken 4:23. 'Behoed uw hart boven al wat te bewaren is', staat er in de NBG vertaling en in het Engels staat er 'above all else, guard your heart.' Boven al (above all else), wat vind ik deze woorden intrigerend. Boven alles, boven alle andere dingen. Waarom? 👉Omdat een besmet hart resulteert in een besmet leven.

Als we boosheid, haat, bitterheid, teleurstelling, ontmoediging, angst of bezorgdheid in ons hart toelaten, zal dit de bron van ons leven besmetten. Het zal dan niet lang duren eer er, bij wijze van spreken, besmet water uit onze mond komt.

Als we boosheid binnenlaten, worden we een boos iemand. Als we zorgen binnenlaten, worden we een bezorgd iemand. Als we angst binnenlaten, worden we een angstig iemand. Het is eigenlijk niet heel ingewikkeld.

💓Hartbewaking, dat is iets om deze dagen eens over te mediteren.

Jezus zei: Laat uw hart niet bezwaard worden. Vertrouw op God en vertrouw ook op Mij (Johannes 14: 1). Laat niet ... nogmaals, zeer intrigerende woorden. Niemand of niets heeft het recht om ons hart te verontrusten, wij zijn degenen die het laten gebeuren. Jezus zegt, laat het niet gebeuren. We moeten daarom ons hart bewaken, beschermen zeg maar.

Misschien denk je: 'Nou, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, Marja.' Ja, het gaat niet vanzelf dus. Persoonlijk spreek ik tegen negatieve invloeden die proberen in mijn hart te komen. Ga weg, in Jezus' naam. Ik maak me geen zorgen, ik ben niet van streek, ik ben niet bitter, want ik vertrouw op God en Zijn vrede ondersteunt mij.

Naast het spreken tegen negatieve invloeden, vul ik mijn hart met het Woord van God, niet met de woorden van de wereld. De keuze is aan jou.

Hartbewaking. Het is geestelijke strijd op het meest fundamentele niveau.

10 opmerkingen:

  1. Blij mee, met deze reminder. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blij dat jij blij bent Aritha :)
      Bijbelse reminders hebben we allemaal van tijd tot tijd nodig, denk ik :)

      Verwijderen
  2. Zo waar, zo belangrijk om je hier bewust van te blijven

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaa Danielle, daarom kreeg ik de 'reminder' in gedachten denk ik. Heb er maar gelijk een blogje van gemaakt.

      Verwijderen
  3. Gedachten bij Spreuken 4 : 23

    Hoe zou ik waken over wat ik heb
    wanneer ik U niet had,
    hoe zou ik waken over mijn hart
    als U het niet deed kloppen,
    U die de bron bent van mijn leven,
    bent met mijn hart verweven.

    Coby Poelman - Duisterwinkel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Soms is het niet erg om je zorgen te maken, het kan je aanzetten om in beweging te komen.
    Boosheid moet je je verantwoordelijkheid voor nemen, soms kan het even niet anders.
    Ik denk dat je van boosheid kunt leren, hoe pak je het de volgende keer aan.
    Angst zorgt er voor dat we alert zijn bij gevaar.

    Een hart dat klopt voor jezelf en voor een ander, dat zou het mooiste zijn.

    Er kwam weer war boven borrelen, waarschijnlijk bedoel je het net even anders marja.

    Dankjewel!


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Hilly, woordkeus is soms lastig. Natuurlijk ben ik weleens boos of bezorgd, maar zo kort mogelijk. Ik bewaak mijn hart echt, want het kan zo snel bezwaard worden en daar waarschuwt Jezus echt tegen. De blog is misschien een trigger om opnieuw over dingen na te denken, met een frisse blok zeg maar :)

      Verwijderen