dinsdag 8 juni 2021

De vreze des Heren (5)

Zoals we in de vorige berichten hebben gelezen, roept de Bijbel gelovigen op om de Heer te vrezen  en dat betekent respect en eerbied voor Hem hebben. Ten eerste omdat Hij respect verdient, en ten tweede omdat het veel zegeningen zal brengen!

Er is nog een voordeel dat ik graag wil benadrukken. God vrezen is gezond voor ons lichaam!

Pardon?

Laten we Spreuken 3:7-8 eens lezen waar staat: Ga niet op je eigen oordeel af, maar koester ontzag voor de Here en ga het verkeerde uit de weg. Dat werkt als een medicijn voor je lichaam en dringt diep in de botten door. Amen! Ik wil dat, ik heb dat nodig. Wie niet?

Misschien heb je deze blogserie gelezen en vraag je je af hoe we dit precies praktisch kunnen maken. De Heer vrezen in het dagelijks leven, hoe doe je dat?

De Bijbel leert ons  in Psalm 34:12-14 hoe we de Heer moeten vrezen: Kom, kinderen, luister naar mij, ik zal jullie de vreze des HEEREN leren. Wie is de man die vreugde vindt in het leven, die dagen liefheeft om het goede te zien?

  • Behoed je tong voor het kwaad
  • en je lippen voor het spreken van bedrog
  • keer je af van het kwaad
  • en doe het goede
  • zoek de vrede
  • en jaag die na

Hallo! Als dit niet duidelijk is, dan weet ik het ook niet meer. De Heer vrezen heeft veel te maken met onze woorden, onze daden en ons zoeken. Dit is echt een fundament van wijsheid. Laten we teruggaan naar de basis, als gelovigen, als kerk, als wereldwijde beweging. Soms hebben we Gods Woord te ingewikkeld gemaakt als je het mij vraagt.

Laten we de waarheid spreken, het goede doen en vrede najagen!



10 opmerkingen:

  1. Het goede doen, althans proberen te doen.
    Het geeft een goed gevoel.

    Mooie reeks Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Het goede doen, we zouden het niet kunnen als we Hem niet als voorbeeld hadden denk ik!

      Verwijderen
  2. Mooi verwoord. Weer stof tot nadenken! Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, zo eenvoudig is het. Wij mensen zijn heel goed in het ingewikkeld maken van wat eenvoudig is. Mooi dat jij het hier weer even in klare taal uitlegt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom doen we dat, vraag ik me weleens af. Sommige dingen zijn al ingewikkeled genoeg, laten we het niet erger maken :)

      Verwijderen
  4. Mooie serie heb je gemaakt Marja! Een zin uit het vorige blog sprong eruit: Nu, we vrezen de Heer niet omdat we gezegend willen worden (hoewel dat een goede reden zou zijn), we vrezen Hem omdat Hij God is! En ook belangrijk is dat vrezen niets met angst te maken heeft. Goed om hier bij bepaald te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie Rinske en voor het meelezen van deze serie. Het was voor mij een bijzondere openbaring toen ik ging begrijpen dat vrees in deze context geen angst betekent, maar ontzag.

      Verwijderen