woensdag 13 oktober 2021

De tegenwoordigheid van God (2)

'God is alomtegenwoordig' schreef ik in mijn vorige blogje. Hij is overal, ook al ervaren wij dat misschien niet altijd zo en kunnen we ons soms heel alleen voelen.

Anderzijds kan het zo zijn dat jou vroeger juist angst is aangepraat over het feit dat Hij overal aanwezig is... 'Denk erom, God ziet alles en Hij weet alles.' 

Alsof Hij altijd zit te kijken of Hij ons ergens op kan betrappen. De psalmist voelde dat misschien ook wel een beetje, want hij schreef:

Hoe zou ik mij kunnen verbergen voor uw Geest, waar zou ik naar toe moeten om U te ontvluchten? Als ik naar de hemel ging, zag ik U daar. Als ik neerdaalde in het dodenrijk, zou ik U ook daar ontmoeten (Psalm 139:7-8). Hij wilde zich verstoppen voor God, maar besefte dat dat niet mogelijk was. 

Eigenlijk vind ik het idee dat God alomtegenwoordig is juist heel fijn! Hij is Immanuel, God met ons (Mattheüs 1:23). Hij is altijd bij ons en met ons, Hij is voor ons en niet tegen ons. Ik vind dat eerlijk gezegd een heel prettige gedachte. Ongeacht hoe ik mij voel, ik ben nooit alleen.

👉God om ons heen, God met ons... én God in ons, zo is het ook nog eens een keer. Iedereen die in Jezus Christus gelooft, ontvangt de Heilige Geest. Jezus belooft het: En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid, namelijk de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn (Johannes 14:16-17).

Gods glorieuze tegenwoordigheid ingezoomd van het heelal en de hemelen tot ons binnenste. Wat een wonder is dat!

12 opmerkingen:

  1. Mooi! Ja ik vind het ook heel troostend dat Hij er altijd is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Troostend ja, dat is een mooie beschrijving. Een veilig gevoel ooK!

      Verwijderen
  2. Dat vind ik ook een troostende gedachte. Ook het feit dat Hij alles van mij weet en mij helemaal begrijpt vind ik geweldig. Mensen om je heen begrijpen je ten diepste nooit helemaal, het is heerlijk om te weten dat Hij alles weet en mij helemaal kent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat ook! Dat Hij alles van mij weet, dat Hij mij kent, beter dan ik mezelf kan! HeerlijK!

      Verwijderen
  3. Ik vind het mooi dat je Mattheüs 1:23 aan haalt. Ga maar lekker verder met deze frisse blogs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik moest ineens aan die tekst denken... vaak halen wij die aan met kerst, maar het zegt het eigenlijk heel duidelijk voor elke dag: God is met ons!

      Verwijderen
  4. Een troost te weten dat we nooit alleen zijn Marja.

    Ik lees weer mee.

    Groeten,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben bang als ik weet dat ik ongehoorzaam ben aan de Heere, dat niet los wil laten en daarover niet eerlijk durft te zijn tegenover Hem. Eerlijk zijn en het belijden is het enige medicijn...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent echt niet de enige die daar weleens mee worstelt. Psalm 32 van David gaat daar over! Onze zonde belijden, vergeving ontvangen en het goede doen, dat is het beste medicijn!

      Verwijderen