zaterdag 30 oktober 2021

De tegenwoordigheid van God (3)

Mijn vorige blogje eindigde ik met de zin: 'Gods glorieuze tegenwoordigheid ingezoomd van het heelal en de hemelen tot ons binnenste.'

Het is een groot wonder dat God tweeduizend jaar geleden onder de mensen kwam wonen. Misschien is het nog wel een groter wonder dat Hij nu in alle mensen wil wonen met Zijn Geest. 👉Hij is altijd nabij en wij hoeven er niet meer voor naar een bepaalde plek te reizen.

Dat was ook hetgeen Jezus beloofde toen Hij op het punt stond terug te gaan naar Zijn hemelse Vader. En zie, Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding van de wereld. Amen (Mattheus 28:20). Alle dagen, altijd, overal. Een troostrijke belofte, hoe we ons ook voelen, waar we ons ook bevinden.

God met ons en in ons, op individuele basis zeg maar. Toch is de Bijbel er duidelijk over dat de tegenwoordigheid van God, de aanwezigheid van God, ook iets is dat we kunnen ervaren als we in groepsverband bij elkaar zijn. Tijdens een gebedsbijeenkomst, een Bijbelstudie of een kerkdienst bijvoorbeeld.

Daarvoor zijn overigens niet persé overvolle zalen nodig, want Jezus zei: Want waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden.

Als er één goede reden is om bij elkaar te blijven komen, dan is dat het wel!

4 opmerkingen:

  1. Als je er oog voor hebt zie je zijn aanwezigheid.
    Als je je er voor openstelt voel je zijn aanwezigheid in allerlei dingen, samen of alleen.

    Fijne Zondag Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo ervaar ik het ook Hilly. Het is mogelijk in een dienst te zitten en God te ervaren terwijl degene naast je helemaal niets ervaart, toch is God daar!

      Verwijderen
  2. Hij is altijd bij je, in je. Ik moet mezelf nog wel eensvoorhouden. We zijn met Jezus nooit alleen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We weten het, maar we ervaren het niet altijd denk ik, daarom is het goed om onszelf er aan te herinneren door het Woord te lezen!

      Verwijderen