dinsdag 23 november 2021

Hopeloos of hoopvol naar deze wereld kijken?

De duivel is een verslagen vijand, hij heeft geen macht meer. Dat hoor ik Christenen vaak zeggen. Vervolgens kijk je om je heen en kan je niet anders concluderen dan dat de werkelijkheid toch net even iets anders in elkaar zit.

Jazeker, Jezus heeft de vijand verslagen, dat staat vast. Maar de duivel probeert nog wel degelijk macht uit te oefenen in deze wereld, dat zien we immers elke dag om ons heen. Er is moord, misbruik, geweld en ellende... overal.

Hij heeft macht omdat mensen hem dat geven. Satan zoekt altijd mensen door wie hij zijn vernietigende werk kan doen. Dat klinkt natuurlijk niet zo bemoedigend.

En eerlijk gezegd zou dat ook heel deprimerend zijn als we niet begrijpen (of weten) dat God ook altijd op zoek is naar mensen door wie Hij Zijn reddende werk  kan doen! Die twee dingen moeten we allebei begrijpen. In 1 Johannes 5:19 staat het zo: Wij weten dat wij kinderen van God zijn en dat de hele wereld in de macht van de duivel is.

Ja, de hele wereld is in de macht van de duivel. Dat klinkt misschien heel beangstigend, maar daarom is het juist zo belangrijk om te weten dat je een kind van God bent! We zijn allemaal schepselen van God, maar niet automatisch een kind van Hem.

In Johannes 1:12 staat dat ons het recht gegeven is om kinderen van God te worden. 👉Hoe? Door Jezus te aanvaarden en te geloven in Zijn naam, staat er. Dat is niet heel ingewikkeld. En dan is het heel mooi om verder te lezen in 1 Johannes 5:20,

Wij weten dat de Zoon van God gekomen is en ons heeft laten zien hoe wij de enige en echte God kunnen leren kennen. Wij zijn één met de ware God door Zijn Zoon Jezus Christus. Hij is de ware God, Hem te kennen, is het eeuwige leven.

Vanuit dat perspectief kunnen we hoopvol naar deze wereld kijken!

7 opmerkingen:

  1. Zo waar, kort, duidelijk en krachtig.
    Aan ons de taak in Hem, het eeuwige Leven te schuilen, in Zijn bescherming te blijven en de boze buiten de deur van ons hart te houden.
    Jezus IS Overwinnaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben hoopvol Marja.
    Altijd weer is er een licht in de duisternis.

    Het is fijn te weten dat God er altijd is, een Redder.

    Mooi leerzaam blog Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te horen Hilly, ik spreek mensen die hun hoop verliezen, dat is zo verdrietig. Wij hebben eeuwige hoop, dat probeer ik te delen.

      Verwijderen
  3. Toen ik je stukje las, moest ik denken aan een verhaal dat ik ook eens gelezen had. Ik heb het ooit eens op mijn eigen blog gezet: http://christenleven.blogspot.com/2012/09/wie-is-winnaar.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een geweldig verhaal is dat Wendy.

      Verwijderen
    2. Wat een bijzonder verhaal Wendy, ik kende het niet maar denk wel dat het aangeeft waar we mee te maken hebben... een verslagen vijand die zijn staart nog heftig roert. Dank je wel voor de link!

      Verwijderen