zondag 5 juni 2022

Andere dingen aan je hoofd?

In de Bijbel staat geschreven dat Jezus gedurende veertig dagen na Zijn kruisiging en sterven van tijd tot tijd bij de apostelen was en hen op allerlei manieren bewees dat Hij werkelijk leefde. Telkens weer sprak Hij met hen over het Koninkrijk van God.

Tijdens een van deze ontmoetingen zei Hij dat zij Jeruzalem nog niet mochten verlaten: Wacht eerst op wat de Vader beloofd heeft, zei Hij. Ik heb al verteld wat er zal gebeuren. Johannes doopte met water, maar over enkele dagen zullen jullie met de Heilige Geest gedoopt worden.

De apostelen hadden echter andere dingen aan hun hoofd, net als wij zo'n beetje tegenwoordig. Ze hadden geen idee wat er bedoeld werd met de doop in de Heilige Geest. Ze veranderden het onderwerp van gesprek en vroegen aan Hem: Here, gaat U nu van Israël weer een vrij land maken, met een eigen koning? Ze waren de bezetting van hun land zat en verlangden ernaar dat alles weer zo goed zou worden als vroeger.

Jezus laat zich echter niet afleiden door de waan van alle dag en zegt tegen hun: Dat hoeven jullie niet te weten..., ‘Mijn Vader beslist hoe en wanneer bepaalde dingen gebeuren. Oké, helder, einde verhaal. Maak je niet zo druk over aardse zaken!

Jezus brengt het gesprek weer terug op de doop met Heilige Geest. Hij licht een tipje van de sluier op en verklapt de bedoeling van de uitstorting van de Geest op hen als gelovigen: Maar als de Heilige Geest op jullie neerkomt, zullen jullie kracht ontvangen om de waarheid over Mij te vertellen aan de mensen in Jeruzalem en ook in Judea en Samaria, en zelfs tot in de verste uithoeken van de wereld.

👉En ja, dat geldt nog steeds voor iedere gelovige die met de Heilige Geest gedoopt wordt; je zal kracht ontvangen om de waarheid over Jezus te vertellen, waar dan ook. Je kunt er op rekenen dat je leven nooit meer hetzelfde zal zijn!

📖 Handelingen 1:3-8

12 opmerkingen:

  1. Inderdaad maak je niet zo druk over de waan van de dag, richt je op waar het echt om God, Gods Woord, Gods Waarheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amen! Precies. Dat staat er. De Geest van de Waarheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geloven dat je die kracht ontvangt en het aankunnen als het moeilijk wordt.
    Vaak maken we ons veel te druk om aardse zaken, want daar hebben we mee te maken, hoe dan ook.
    Zag net twee piepkleine pimpelmeesjes in de tuin en dan denk ik het is er Zijn liefde.

    Mooi blog Marja.

    Fijne week en groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie Hilly, die pimpelmeesjes ja... die doen ons weer beseffen hoe rijk Zijn schepping is en hoe niets Hem ontgaat. Amen.

      Verwijderen
  4. We do get all tied up or bogged down with things going on around us. Two days this week, I was in meetings that went off on tangents rather than sticking with our purpose for meeting. We all need to remember that whatever is going on in our world is under God's control. Yes, like Danielle said. we should focus on what really matters.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We should focus on what really matters indeed Cecelia, simply because there are way too many distractions!

      Verwijderen
    2. Hallo Marja, leuk stukje.
      Ik heb wel wat 'aanvullingen' hierop, oftewel een frisse kijk op oude waarheden.

      In de Christelijke wereld was Pinksteren meestal de start van de kerk en het introductie van de HG.
      Dat de mensen in de tijd van Jezus met 'Pinksteren' allang mee bekend waren en dit zelfs ook verwachten, is niet zo bekend.
      De eerste vermelding maar dan onder de Hebreeuwse naam gebeurde met Mozes toen ze de Woorden van JHWH bij de berg ontvingen. Ex 19.
      Aangezien Jezus het Woord van JHWH wat levend is geworden Joh 1., ontvingen zij Hem.
      Dit is 1 van de feesten door God opgegeven tw; Shavouth.

      De mensen wisten en verwachten dat de Messias en het koninkrijk (wat verscheurd was) zou herstellen en dat de Heilige Geest de Wet in hun harten zou plaatsen. Zij wisten dat er een nieuw verbond zou komen, niet nieuwe boeken maar een nieuw huwelijks contract van God naar Zijn volk. Het 'oude' testament staat hier vol van, Jeremia onder andere zegt; 31 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal maken;
      32 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hun hand aangreep, om hen uit Egypteland uit te voeren, welk Mijn verbond zij vernietigd hebben, hoewel Ik hen getrouwd had, spreekt de HEERE;
      Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

      Hoe kunnen wij weten dat het de Heilige Geest / Jezus was: Jesaja 63:11
      Nochtans dacht Hij aan de dagen van ouds, aan Mozes en Zijn volk; maar nu, waar is Hij, Die hen uit de zee opgebracht heeft, met de herders Zijner kudde? Waar is Hij, Die Zijn Heiligen Geest in het midden van hen stelde?

      Shavouth is het feest dat God Zijn Woord aan Zijn volk gaf, het is 1 van de 3 feesten waarop de mensen daar moesten verschijnen en feest te vieren op de plaats waar God was (toentertijd in Jeruzalem).
      Het is vijftig (=pentacost) dagen na eerstelingen (Jezus liet zich aan de Vader zien) het beweegoffer van het wekenfeest ( nog een feest van God).

      Het was altijd al de bedoeling geweest dat een ieder die God vertrouwde en wilde volgen dat met Zijn Heilige geest deed en helaas wilde de meesten dit op eigen wil en kracht doen. Daar zie je het verschil tussen de Mannen en vrouwen die wel geleid werden door Zijn Geest en de rest.
      Alle Profeten waaronder Ezechiël probeerde de mensen hierop te wijzen maar men wilde niet luisteren. tenslotte wist Ezechiël dat God op een dag in zou grijpen wat wij dus nu kennen als Pinksteren.
      Ezech. 36:26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
      27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.

      Dit is het werkelijke nieuwe testament. niemand kan Hem volledig gehoorzamen uit onszelf daar hebben we Zijn Geest voor nodig.
      God is eeuwig dus ook Zijn Woord, Hij kan niet liegen of veranderen dus ook Zijn Woord niet.
      Geloven wij dat werkelijk of zeggen wij alleen maar dat God niet veranderd, dat Hij was en is en komen zal.
      Daar gaat het namelijk om. de oudste zonde door Adam welke was ; 'Heeft God dat werkelijk gezegd? geloof ik God?' of geloven wij iets of iemands anders woorden?

      ik hoop dat dit wat duidelijkheid verschaft.
      Groet Raymond

      Verwijderen
    3. Dank je wel voor je toevoeging Raymond, mooie toevoeging. Ik begrijp eerlijk gezegd niet precies wat je wilde verduidelijken aan de blog. Het is eerlijk gezegd nooit mijn bedoeling om Bijbelstudies van mijn blogs te maken (sowieso omdat de posts dan te lang worden), maar meer om mensen te prikkelen het Woord van God zelf te onderzoeken.

      Verwijderen
    4. Graag gedaan Marja,
      Je zegt hierboven op 6Juni; "God's waarheid, dat is onveranderlijk en eeuwig!" en dat is zo waar! alleen beseffen wij dat niet. Vanaf de 1ste blz n de Bijbel verteld God hoe het straks afloopt en door de geschiedenissen verteld Hij wat Zijn volk allemaal mee gaat maken, dus ook een ieder die nu Zijn kind weet te zijn! die Hij zegt oa in Jesaja 40:21
      Weet gijlieden niet? Hoort gij niet? Is het u van den beginne aan niet bekend gemaakt! Hebt gij op de grondvesten der aarde niet gelet?
      Jesaja 41:4
      Wie heeft dit gewrocht en gedaan, roepende de geslachten van den beginne? Ik, de HEERE, Die de Eerste ben, en met den Laatste ben Ik Dezelfde.
      Jesaja 46:10
      Die van den beginne aan verkondigt het einde, en van ouds af die dingen, die nog niet geschied zijn;

      Ik heb gereageerd omdat de discipelen het allang wisten maar e.e.a. niet besefte doordat ze verwacht hadden dat Jezus alles meteen ging herstellen, en twijfelde of Hij werkelijk de beloofde Messias was die dat allemaal moest gaan doen.

      Groet Raymond

      Verwijderen