dinsdag 27 september 2022

Het belang van christelijke boeken

Sommige christenen zijn kritisch heb ik gemerkt. Vooral als het gaat om het beoordelen van andere christenen die op een of andere manier een bediening hebben.

Ik kom op social media vaak kritische en waarschuwende opmerkingen tegen over christelijke auteurs, predikers en muzikanten.  Behoorlijk triest en vermoeiend vind ik zelf (laat me weten of je het ermee eens bent of niet).

👉Als je iemands prediking, schrijven of zingen niet leuk vindt... zoek dan wat anders op! Maar alsjeblieft, bekritiseer het werk van anderen niet, zeker niet als je zelf nog nooit iets hebt geproduceerd. Ik zie niet in waarom dat zo moeilijk is.

Persoonlijk luister ik naar verschillende leraren en predikers en ik lees graag boeken die zijn geschreven door Christenen. Als ik aanmoediging, genezing of geloof in mijn eigen leven nodig heb, lees ik bepaalde auteurs. Ja, degenen waarvan ik weet dat hun schrijven me zal opbeuren en inspireren.

Laatst dacht ik na over de waarde en het belang van al die christelijke boeken. We zijn zo gezegend dat we kunnen kiezen uit een grote verscheidenheid aan auteurs wiens schrijven ons helpt in onze eigen geloofswandel. Boeken die me hebben geholpen, leen ik vaak uit aan anderen.Ook schrijf ik recensies op Goodreads en soms op deze blog.

En ja, natuurlijk word ik zelf ook bemoedigd als ik positieve berichten krijg van mensen die mijn boeken/blogs/columns hebben gelezen. Of we nu schrijven, prediken, bidden, aanmoedigen, motiveren of muziek maken, we dienen daarmee anderen. Soms een bepaalde persoon, soms een specifieke doelgroep en soms zelfs een groot publiek. Als we allemaal ons positieve steentje zouden bijdragen, bedekten we de aarde met Gods liefde.

Als jij geniet van mijn schrijverijen, bekijk dan zeker de promotievideo en de boektrailer van mijn nieuwste boek First Love! BEDANKT.

👉PS: Hebben jullie weleens een promotiefilmpje of -blog gemaakt of een boek trailer?

8 opmerkingen:

  1. Om eerlijk te zijn ben ik ook een 'kritisch' christen en ik denk dat dat op zich niet altijd verkeerd hoeft te zijn. Als het alleen gaat om 'niet leuk vinden' hoef je er wat mij betreft niets over te zeggen. Maar ik denk dat het wel goed is dat we elkaar als christen ook (aan)scherpen en corrigeren en verbeteren maar wel altijd in liefde en bedoeld tot opbouw. Dit moet je niet zomaar te pas en te onpas doen (ongevraagd) en je moet wel weten waar je het over hebt. Zomaar over iedereen en alles je mening geven, is niet nodig. Wat wel goed is, is oplettend en waakzaam te zijn of er mensen zijn die zich christen noemen maar een onbijbelse boodschap verkondigen (en soms heel veel christenen hierin meenemen). Het lijkt in eerste instantie aantrekkelijk of mooi, maar de motieven van iemand kunnen verkeerd zijn. Er zullen ook valse profeten zijn (dat voorzegt de Bijbel ook) en ik denk dat het daarom goed is om waakzaam en opmerkzaam te zijn en dan ontkom je er niet altijd aan om kritisch te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je commentaar Wendy, altijd waardevol. Ik snap precies wat je bedoelt en kan me daar dan ook gedeeltelijk in vinden. Mijn benadering is iets anders. Als ik iets van een mede Christen lees of hoor waarvan ik denk... hm, vreemde uitleg of rare theologie (en daar ken ik tientallen zoniet honderden voorbeelden van), dan laat ik het voor wat het is, want ik wil geen andere Christenen aanklagen. Als het New Age of een andere religie is (valse profeten), dan kan ik het weerleggen met wat er in de Bijbel staat en misschien zo onwetende of naieve Christenen behoeden voor dwaalleren. Maar ik hou altijd in gedachten dat het oordeel waarmee ik oordeel ook voor mij gebruikt zal worden. Dat ga ik liever uit de weg :)

      Verwijderen
    2. Dank voor je reactie Marja en ja dat laatste is goed om in gedachten te houden. Maar of uit de weg gaan de beste optie is, is dan ook weer de vraag ;)

      Verwijderen
  2. Helemaal mee eens Marja. Niet iedereen heeft dezelfde openbaring van God gekregen. Ik lees en luister ook graag verschillende christenen. Wel is het belangrijk dat je Gods Geest vraagt je te laten weten wat je mag aannemen en wat je naast je neer mag leggen omdat het misschien niet nu voor jou is of niet zuiver is. Ik heb heel veel mogen leren op die manier en ben daar enorm dankbaar voor.
    Succes met je nieuwe boek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie Danielle. je legt de vinger op de juiste plek ja, we hebben van de Geest onderscheidingsvermogen gekregen om te beoordelen waarvan we weg moeten blijven of niet. Ik moet daar op kunnen vertrouwen. Uiteraard bespreek ik wel dingen met mijn man en dan vergelijken we onze meningen over een bepaalde leer of theologie.

      Verwijderen
  3. Ik vind je bericht heel mooi en ik was het er helemaal mee eens maar toen ik Wendy's reactie las dacht ik: die kant mag er ook bij. Het is wel belangrijk om waakzaam en opmerkzaam te zijn. Dus mix jouw blog met Wendy's reactie. Voor mezelf heb ik deze regel. Het is iets wat Jezus zei: ‘Zie, Ik zend u als schapen midden onder wolven, wees dan voorzichtig als de slangen en oprecht als de duiven’. Mattheüs 10:16 (enne... kan je daar een keertje over schrijven? Hoe je dat kunt zijn en het goede evenwicht kunt bewaren).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist daarom vind ik reacties op blogs altijd zo waardevol, je kan dan soms de dingen van meerdere kanten bekijken. Waakzaam en opmerkzaam ben ik zeker, maar ik ga geen Christen predikers of schrijvers bekritiseren, al is het alleen maar omdat ik me er wild aan erger als anderen dat doen. En dank, je draagtt een mooi onderwerp aan. Ik schrijf het op... om op te broeden :)

      Verwijderen
  4. Voor zover kan ik me helemaal vinden in de bovenstaande reacties. Kritisch zijn, met andere woorden, waakzaam en opmerkzaam zijn, lijkt mij niet verkeerd. Juist goed! De manier waarop we met onze kritiek omgaan is cruciaal. Als we de ander respectvol benaderen, lijkt me daar niets mis mee. Wanneer het maar enigszins mogelijk is, zou ik het met een privéberichtje, liefst nog persoonlijk, willen benoemen. Belangrijkste is dat we de HEERE centraal stellen en dus aan de hand van Gods Woord proberen tot elkaar te komen. Dan vallen onze beider meningen ertussen uit. En lukt dat niet dan bid ik meestal:
    Leer ons de rechte kennis van Uw wil, opdat we op die manier zullen wandelen die U waardig is...

    Gods waarheid zal dan op termijn aan ons duidelijk worden. Op deze manier staat geen van beiden boven de ander, maar leggen we het in Gods handen neer.

    BeantwoordenVerwijderen