zondag 30 oktober 2022

In maar niet van de wereld (2)

In mijn vorige blogpost noemde ik het gebed van Jezus: Ik vraag U niet hen uit de wereld weg te nemen, maar hen te beschermen tegen de duivel (Johannes 17:15).

Het is Gods wil dat Zijn discipelen/volgelingen in deze wereld zijn, maar tegelijkertijd... er niet bij horen (Johannes 17:16). Ik hoop dat je de tijd hebt genomen om Johannes 17:10-20 een paar keer te lezen. Het is zo'n interessant gebed.

Misschien denk je: 'Nou, ik heb nooit bij de wereld gehoord. Ik ben geboren in een christelijk gezin en ben altijd naar de kerk geweest.' Of we bij de wereld horen (of niet) heeft niets te maken met de manier waarop we zijn opgegroeid, maar alles met ons antwoord op Gods roeping.

In Johannes 15:18-19 zei Jezus tegen Zijn discipelen: Als de wereld u haat, weet dat zij Mij eerder dan u gehaat heeft. Als u van de wereld zou zijn, zou de wereld het hare liefhebben, maar omdat u niet van de wereld bent, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat de wereld u.

Omdat Ik jullie van hen heb weggeroepen staat er in een andere vertaling. Jezus riep de discipelen uit de wereld in Zijn Koninkrijk en Hij roept vandaag nog steeds mensen. In feite heeft Jezus de hele mensheid uitverkoren om uit deze goddeloze wereld te komen en Zijn Koninkrijk binnen te gaan. We hoeven alleen maar ja te zeggen tegen Hem en dat reddingsplan.

Is het zo simpel, Marja? Jazeker. Laten we eens kijken naar Galaten 1:4-5 waar staat geschreven, Christus heeft Zichzelf voor onze zonden aan de dood overgegeven, om ons te bevrijden uit de macht van deze door het kwaad beheerste wereld. Daarmee deed Hij de wil van God, onze Vader, aan wie alle eer toekomt, voor altijd en eeuwig. Amen.

Dit is het reddingsplan! Het is mogelijk om in deze wereld te leven (zolang we ademen) maar tegelijkertijd tot het Koninkrijk van God te behoren. Ja, met onze voeten op de grond en ons hoofd in de wolken, zeg maar 😀

2 opmerkingen:

  1. Mooi, maar ook best een uitdaging om zo te leven. Ik strek me er naar uit daarin te groeien.

    BeantwoordenVerwijderen