dinsdag 24 januari 2023

Glorie aan de Vader (1)

Op mijn Engelstalige blog ben ik een nieuwe serie begonnen, de allereerste blogserie van dit jaar, en die gaat over de glorie die we God de Vader kunnen brengen.

Een boeiend onderwerp dat een nadere beschouwing verdient. Meestal schrijf ik mijn blogs eerst in het Engels en dan in het Nederlands.

Tot mijn verbazing ontdekte ik echter dat het woord 'glorie' in de HSV niet in het Nieuwe Testament voor komt (of er moet iets mis zijn met mijn zoekmachine). Ik ga dus de GNB (Groot Nieuws Bijbel) gebruiken voor deze serie, want die komt goed overeen met de Engelse versies die ik gebruik.

👉Ik hoop dat je de komende weken met me meeleest.

Het woord 'glorie' zoals in de Bijbel te vinden, heeft een breed scala aan betekenissen, zoals lof, pracht, eer en schittering, allemaal vanuit de basisbetekenis van het ontzagwekkende licht dat uitstraalt van Gods aanwezigheid en wordt geassocieerd met Zijn daden van macht, eer en lof (bron: Strongest Concordance).

Nu horen (of zeggen) we binnen het christendom vaak: 'Alle glorie aan Jezus', en terecht. Maar de Bijbel spreekt ook over Jezus die juist glorie brengt aan de Vader. Het was Zijn verlangen om dat te doen en ik denk dat hetzelfde verlangen zou moeten leven in de harten van alle andere kinderen van God!

In deze blogserie wil ik specifiek ingaan op glorie aan God de Vader zoals genoemd in Johannes, hoofdstukken 14, 15, 16 en 17. In deze hoofdstukken wordt duidelijk hoe Jezus glorie wil geven aan zijn Vader en ik geloof dat zijn daden ons enorm kunnen bemoedigen en aanzetten om hetzelfde te doen.

Ik zal mijn berichten kort houden en ik hoop dat je mee leest!

8 opmerkingen:

  1. Je hebt weer een mooi onderwerp gekozen Marja, ik lees zeker mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Glorie, heerlijkheid van/bij God.

    Mooi onderwerp om te volgen Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijkheid ja, dat is het woord wat in de HSV wordt gebruikt. Dank je wel voor het volgen.

      Verwijderen
  3. Ik lees graag allerlei vertalingen naast elkaar, dat verhelderd voor mij. Mooi onderwerp en ik ga zeker meelezen.
    God heeft mij Joh.11:40 gegeven en brengt het vaak onder mijn aandacht Zijn heerlijkheid /glorie. Jezus weerspiegelde de Vader, Zijn glorie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een schitterende tekst inderdaad, zo rijk! Dank je wel voor het meelezen, fijn.

      Verwijderen
  4. Ik ga zeker meelezen! Onze predikant is dit jaar begonnen met een serie preken over Gods eigenschappen, of liever gezegd Gods volmaaktheden. Heeft veel raakvlakken vermoed ik met wat jij gaat schrijven...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me een interessante serie preken Yvonne. Ik hou het heel kort op mijn blogs, dus kan er niet heel diep op ingaan. Maar het kan een aanvulling zijn! Groetjes.

      Verwijderen