vrijdag 17 februari 2023

Glorie aan de Vader (4)

Bedankt dat je deze nieuwe blogserie meeleest. Is het niet fascinerend om te zien op welke verschillende manieren God de Vader glorie krijgt? En door naar Johannes 14, 15, 16 en 17 te kijken, raken we het onderwerp nog maar oppervlakkig aan!

[Overigens kijken we hier naar het Griekse woord voor glorie: δόξα (dóxa). Het Hebreeuwse woord zoals gebruikt in het Oude Testament is een totaal ander verhaal.]

Tot nu toe hebben we gezien dat Jezus de Vader glorie geeft door onze gebeden te beantwoorden (Johannes 14:12-14), en dat is echt het verlangen van Zijn hart.

Verder ontdekten we dat wij, als kinderen van God, de Vader glorie brengen door veel vrucht te dragen en ware discipelen te zijn (Johannes 15:8). Dat gebeurt o.a. wanneer we meer op Hem gaan lijken.

Als we het evangelie van Johannes verder lezen, komen we bij hoofdstuk 16:13-15 waar Jezus spreekt over het werk van de Heilige Geest:

Maar als de Heilige Geest komt, zal Hij jullie de weg wijzen naar de volledige waarheid. Wat Hij jullie zal zeggen, heeft Hij niet uit Zichzelf, maar Hij geeft door wat Hij hoort, en Hij zal bekendmaken wat komen gaat. Door jullie te vertellen wat Hij van Mij hoort, zal Hij Mij verheerlijken. Alles wat van de Vader is, is ook van Mij. Daarom zeg Ik dat Hij alles wat Hij van Mij hoort, aan jullie zal vertellen.

De Heilige Geest zal Jezus verheerlijken (in het engels staat er 'He will bring glory to Jesus'). Hoe dan? Door ons te vertellen wat Hij van Jezus ontvangt. En alles wat Jezus aan de Geest toevertrouwt (om aan ons te vertellen) is ook van de Vader. God de Vader wordt zeker ook geëerd in dat proces. Er is eigenlijk geen manier om de drie-eenheid los te koppelen, zoals we in deze verzen duidelijk kunnen zien.


6 opmerkingen:

  1. Deze drie-eenheid is niet los te maken, ze zijn onlosmakelijk verbonden en ze eren elkaar. Hoe bijzonder, en zij willen verbonden zijn met ons. Door die verbondenheid doen wij dan weer de dingen die zij al voorbereid hebben voor ons en zo word de Vader geëerd. Als ik daar over nadenk raakt me dat. Wat een liefde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een liefde hebben Zij onderling en wat een liefde voor ons. Mooi he? Over de dingen die Zij voorbereid hebben gaat het laatste deeltje in deze blog serie. Dank je wel voor je reactie!

      Verwijderen
  2. Die Drie-eenheid is inderdaad cruciaal. Veel mensen beweren dat Jezus alleen de Zoon van God is en niet God zelf. Mooi weer hoe je de nadruk legt op de verzen uit Johannes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die hoofdstukken 14-17 in het Johannes evangelie heb ik denk al honderd keer gelezen, zo mooi, zo rijk en zo vol waarheid. Daar raak je nooit over uit gepraat! Dank voor je reactie Wendy, altijd waardevol.

      Verwijderen
  3. Met de heilge geest in ons, kun je in stilte Zijn glorie ervaren.
    Of zingen uit bewondering.
    Ik denk aan drie verschillen bij de Drie-eenheid, maar toch horen ze bij elkaar.

    Zet me weer aan het denken!





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik ook Hilly, steeds weer opnieuw lees ik dingen die me aan het denken zetten. Dat is de enorme rijkdom van Gods Woord. Dank je wel voor je reactie, groetjes.

      Verwijderen