donderdag 23 februari 2023

Glorie aan de Vader (5)

Aan God de glorie, wat in feite betekent dat Hij alle eer verdient. En 'Hij' is natuurlijk de Vader, de Zoon en de Geest. In deze blogreeks heb ik de aandacht gevestigd op de glorie die aan de Vader wordt gegeven.

Als je meer wilt weten over de uitwisseling van eer en glorie, lees dan de hoofdstukken 14, 15, 16 en 17 van het evangelie van Johannes eens een paar keer door. Het zal je zeker zegenen.

Ik wil deze blogserie graag beëindigen met het gebed van Jezus zoals opgetekend in Johannes 17. In vers één kunnen we lezen:

Dit sprak Jezus, en Hij sloeg Zijn ogen op naar de hemel en zei: Vader, het uur is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijkt.

In het engels staat er 'so He can give glory back to You.' Tot aan zijn laatste uren op aarde had Jezus het verlangen om Zijn Vader glorie/eer te geven. Hij wilde het niet voor zichzelf houden. Er was een constante uitwisseling, wat ik fascinerend vind. Het verlangen om aan God terug te geven wat we in de eerste plaats van Hem ontvangen. Wat als we ons leven zo zouden leiden?

Jezus leefde Zijn leven op die manier, dat is zeker. In vers 4 zegt Hij:

Ik heb U verheerlijkt op de aarde. Ik heb het werk volbracht dat U Mij gegeven hebt om te doen.

Jezus bracht glorie aan de Vader, hier op aarde, door het werk te voltooien dat Hem opgedragen was. Zulke wonderlijke woorden. Laten we ze persoonlijk maken. De Heer heeft werken voor jou en mij te doen, daar bestaat geen twijfel over. Hij plande het op die manier (lees Efeziërs 2:10 in zoveel vertalingen als je kunt)!

👉Waartoe heeft Hij je geroepen? Ik ben ervan overtuigd dat we allemaal iets specifieks te doen hebben, afgezien van de algemene werken waartoe we als gelovigen geroepen zijn. Als je niet weet wat het is, bid, zoek Hem en vraag het Hem. Als je al wel weet wat het is, doe het dan. Stop met uitstellen, stop met het verzinnen van excuses. Pak het weer op als je ontmoedigd bent. Laten we glorie brengen aan de Vader door het werk te voltooien dat Hij ons heeft opgedragen!

6 opmerkingen:

  1. Het was een mooie blogserie Marja, ook met deze blog kan ik weer volledig instemmen. Zo bijzonder om zo met en voor Hem te mogen leven vanuit alles wat Hij geeft om te kunnen doen wat Hij van me vraagt. Ik vind het een boeiende ontdekkingsreis, ik volg Hem en Hij wijst de weg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is zeker een beoiende ontdekkingsreis Danielle, ik geniet er ook van! Blijf Hem volgen.

      Verwijderen
  2. Ik moet er nog een paar lezen ;-) Maar deze is een mooie afsluiter. ga je nu over dat "specifieke" bloggen? Over de specifieke werken, die gelovige mogen doen. Soms denk ik: is het niet gewoon genoeg dat ik er mag zijn (in de gemeente) en ook eens mag leren ontvangen in plaats van geven. Hoe denk jij daarover.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over die specifieke werken... tsja, daar kan ik wel over bloggen, maar het is voor iedereen wat anders. Ik snap je gedachten... de balans tussen zijn en doen is vaak best moeilijk. Ik ga erover nadenken, want ik vind het wel een belangrijk onderwerp wat je aanhaalt. Dank je wel voor je waardevolle reactie.

      Verwijderen
  3. Mooi verwoord weer. Deze zin springt er voor mij uit: 'Het verlangen om aan God terug te geven wat we in de eerste plaats van Hem ontvangen.'
    De vraag van Aritha vind ik ook wel interessant ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha wendy, ja die vraag van Aritha... leuk voor een volgend blogje!

      Verwijderen