vrijdag 3 maart 2023

Specifieke werken die God heeft voorbereid

Ik eindigde mijn vorige blogje met een conclusie en een vraag: "Ik ben ervan overtuigd dat we allemaal iets specifieks te doen hebben, afgezien van de algemene werken waartoe we als gelovigen geroepen zijn.👉Waartoe heeft Hij jou geroepen?"

Collega schrijfster/blogster Aritha reageerde: 'Ga je nu over dat "specifieke" bloggen, over de specifieke werken? Soms denk ik: is het niet gewoon genoeg dat ik er mag zijn (in de gemeente) en ook eens mag leren ontvangen in plaats van geven?" Ik heb over haar opmerking nagedacht en een poging gewaagd om een vervolg blogje te schrijven.

De Bijbel staat vol met verhalen van mensen die een specifieke taak van God hadden gekregen. Kleine en grote  opgaven, allemaal belangrijk. En de werken die zij voor God deden, werden onderdeel van de Bijbelse wereldgeschiedenis en Gods Koninkrijk zoals wij dat kennen. Al die belevenissen zijn in feite verbonden met Efeziërs 2:10 waar staat:

Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.

Merk op dat er staat 'in' Christus Jezus. We moeten eerst in Hem zijn. Waarom? Omdat het in Hem is dat wij leven, bewegen en bestaan (Handelingen 17:28). We vinden ons doel in Jezus. In Hem zijn, komt voor iets doen. Onthoud dat! 2 Korintiërs 5:17 zegt:

Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.

We ontdekken de specifieke werken die God voor ons heeft voorbereid als we een nieuwe schepping in Christus zijn, met andere woorden als we wedergeboren zijn. Wat spannend! Denk er eens over na, er is een taak die alleen jij kunt doen.

Ja jij. Waarom? Omdat jij uniek bent. Je hebt een bepaald karakter en achtergrond. Je hebt specifieke levenservaringen, capaciteiten, sterke punten, talenten en geestelijke gaven. Sommige van je ervaringen kunnen pijnlijk of negatief zijn, maar God zal alles nieuw maken. Hij verlost ons voor Zijn doeleinden.

Ik ben een schrijver en blogger, maar er zijn waarschijnlijk miljoenen mensen die het beter doen dan ik. Toch weet ik dat ik geroepen ben om op een bepaalde manier over bepaalde onderwerpen te schrijven, simpelweg vanwege de manier waarop ik denk, de manier waarop ik ben opgegroeid, de manier waarop ik contact maak met de Heer, de manier waarop ik mezelf uitdruk enz. enz.

Bovendien werd mij vele jaren geleden een profetisch woord gegeven, voordat ik ook maar één blog, artikel of boek had geschreven. God riep mij om Zijn 'betrouwbare spreekbuis' te zijn. Ik heb die woorden op mijn bureau staan, om er elke dag aan herinnerd te worden dat ik voor Hem werk.

Hoe kom je erachter wat God voor jou heeft voorbereid?

  • Ik geloof dat het begint met gebed, de Heilige Geest vragen om het doel van de Vader voor je leven te onthullen.
  • Zoek christelijke bijeenkomsten waar mensen bewegen in profetische gaven en ga daarheen met een oprechte honger om Zijn wil te doen.
  • Laat je inspireren door de Bijbel te lezen, door de mannen en vrouwen die je voorgingen en merk op wanneer je hart een sprongetje maakt... dat is een aanwijzing voor verder gebed.
  • Schrijf alles op wat in je opkomt: woorden, gedachten, Bijbelteksten, namen... wat dan ook! Het zijn stukjes van de puzzel.
  • Zorg ervoor dat je de stilte zoekt, zodat je kunt luisteren naar de stille influisteringen van de Heilige Geest.

Dit bericht kan ook nuttig zijn

Wanneer we de specifieke werken doen die Hij voor ons heeft voorbereid, dan wandelen we daarin en dat is heerlijk! Op pad met Hem. Onze specifieke roeping vormt ons leven voor Zijn eeuwige doeleinden.

11 opmerkingen:

  1. Wat mooi dat je dit opgepakt hebt en erover geschreven hebt Marja. Waardevolle punten noem je. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Wendy, ik vind het altijd leuk als ik vragen/opmerkingen van lezers krijg waar ik wat mee kan, dat maakt het bloggen zo fijn!

      Verwijderen
  2. Bedankt Marja, zo lief dat je er over wilde bloggen. Het is alsof je een deur opendoet en dat ik naar binnen kan kijken. Het is helpend en het maak me blij. Ik kom er achter dat ik al bezig ben met die specifieke werken maar dat ik meer dacht aan grote dingen (en dat ik die niet deed). Het is eigenlijk niet het grote of het kleine. Daar moet ik niet in ronddraaien. xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het precies Aritha. We kijken veel te veel naar anderen en vergelijken ons op een ongezonde manier (we voelen ons superieur of inferieur), God wil dat niet. Heel veel mensen willen grote en bijzondere dingen doen voor God, maar ze gehoorzamen niet eens in de kleine dingen. Vandaar dat Jezus spreekt over een ziekenbezoek, een bezoek aan een gevange of zelfs een kopje water dat we aan iemand geven. Het zit 'm niet in het grote of kleine, maar in het dagelijkse!

      Verwijderen
  3. Bedankt Marja. Mooie praktische handvaten geef je hier. Mijn ervaring is dat ik het vaak veel te groot maakte. Bijzondere dingen doen e.d.. Maar het doen van Gods wil, ligt volgens mij meer in het kleine. Namelijk "gewoon" doen wat God wil dat ik doe. Wat is mijn taak, als echtgenote, moeder en oma? Als gemeentelid. Als buurvrouw of ander mensen in mijn directe omgeving... Welke dingen komen op mijn pad, door ontmoetingen met mensen om mij heen. En dat kan ik niet zonder Gods Woord, zoals jij ook in jouw blog aangeeft. Dat is de basis waardoor ik het leven leef van vandaag... Juist door authentiek te zijn, komt het over. God vraagt niets meer van mij dan ik kan... Het voelt weleens als weinig, wanneer ik de carrières zie, van vrouwen van mijn leeftijd(54 jaar). Wat werken en leren zij hard! Ik heb er bewondering voor en voel me soms ook afgunstig. En toch...? Wil de HEERE dat ik onze rust in ons gezin, opgeef, om weer te gaan studeren e.d..? Heb ik dan nog de energie om de rechterhand van mijn echtgenoot te zijn? En sociale contacten te onderhouden die zo hard nodig zijn? Soms voelt het niet zo, omdat mensen tegenwoordig vaak te druk zijn om die contacten te onderhouden. Maar als ik dan verder kijk dan mijn neus lang is? Smachten er toch veel mensen naar een luisterend oor en een arm om hen heen. Of gewoon lekker ontspannen en lachen... Ook ik overigens! Als ik hierover nadenk en bekijk hoe druk ik uiteindelijk ben met man, (klein)kinderennaast, mijn 6 uurtjes in de week werken, mijn eigen huishouden, kerk en schrijven? Dan ben ik dankbaar voor wat ik mag betekenen door Zijn Woord en Geest in het eenvoudige leven dat ik leid. God is goed. Hij weet wat goed is voor ons. Ik moet niet meer willen dan nodig is... Dus dank je wel voor jouw praktische blog, waarmee ik dagelijks door Zijn Woord en Geest de weg van de HEERE mag gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Yvonne, voor je bijzondere reactie, zo waardevol wat je deelt naar aanleiding van deze blog post. Ik denk dat hier de essentie ligt van het wandelen met de Heer, meelopen met Hem, luisteren naar Zijn stem, reageren als Hij je aanspoort, handelen als Hij zegt 'doe het maar'. Dan leren we inderdaad 'authentiek' te zijn, geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis en geroepen om goede werken te doen, wat het ook is. De dwang/drang om altijd maar meer te willen en verder te rijken, dat geeft zoveel onrust, ik denk dat tevreden zijn een grotere kunst is, een gunst misschien :)

      Verwijderen
  4. Dank je wel voor je blog, maar ook de reacties raken me. Ik merk dat ik er nog wel eens mee worstel, inderdaad ook het niet op waarde schatten van de kleine dingen die je doet. Het niet op waarde schatten van de tijd die een proces nodig heeft. Ik mag de tijd nemen, Hij heeft alle tijd die ik nodig heb heeft Hij eens tegen me gezegd nu zelf nog leren mezelf ook die tijd en ruimte te geven. Ik denk dat ook dat Zijn wil doen is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel ook voor jouw reactie Danielle, ik denk dat dat wel een aardig probleem is ja, dat heel veel vrouwen denken dat het te klein is wat ze doen of zoals jij schrijft, dat het meer tijd nodig heeft. Maar simpel gezegd, als we niet leren gehoorzaam en trouw te zijn in kleine dingen worden we ook niet over grotere dingen aangesteld.

      Verwijderen
    2. Inderdaad, gehoorzaam zijn is een sleutel en het begint met het kleine. Laat God de waarde maar bepalen, dat hoeven we zelf niet te doen. Hij ziet meer dan wij zien met onze natuurlijke ogen. Wees gehoorzaam en laat de uitwerking aan Hem.

      Verwijderen
  5. Dank je wel voor je mooie blog; eigenlijk een bevestiging van wat ik al wel ten diepste weet, maar ...
    Net als Danielle raken de reacties mij ook, maar zeker ook zo je antwoorden erop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het blijft een interessant onderwerp Rita, ik ga er nog meer over bloggen, ook naar anleiding van de reacties hierop, maar zeker ook met wat de Bijbel er over zegt. Dank je wel voor je reactie!

      Verwijderen